Op een social media platform zoals Instagram is het logisch dat je wel eens verdwaalt in alle mogelijkheden. Er zijn zoveel opties die je kan gebruiken of inzetten om goede resultaten te behalen. En deze resultaten zijn afhankelijk van het type content dat je publiceert. Maar wat is het beste voor jouw bedrijf? We are here to help!

👇🏼 In deze blog sommen we 5 soorten Instagram posts op én inspireren we je graag met de verschillende types content zodat JIJ van start kan gaan en de beste resultaten behaalt.  

 

  

1.Single posts 

First of all: de single posts in de feed. Dit zijn de foto’s of video’s die je op je eigen profiel plaatst. Deze content verdwijnt niet en kan door iedereen bekeken worden als je profiel openbaar staat. Op deze manier kan je het beste laten zien wat je in huis hebt. Wat je precies post? Dat kan enorm verschillen en je kan ook heel breed gaan. 

Single posts gebruik je voor:  

😂  Memes: Een grappige afbeelding, video of boodschap die massaal wordt gedeeld op sociale media.  

💭 Foto’s met inspirerende copy: Mooie foto’s van je medewerkers, producten, je kantoor, etc. die je dan versterkt door een inspirerende copy te schrijven. 

📈 Infographics: Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. 

 

2. Carrousels  

Een carrousel op Instagram is een post waarbij je gebruik maakt van maximum 10 opeenvolgende afbeeldingen en/of video’s. Je kan een carrousel op Instagram eenvoudig herkennen door de kleine puntjes onder de afbeelding. Met een “draaimolen” van verschillende afbeeldingen, kan je je verhaal uitgebreider vertellen aan je publiek. 🎠 

Carrousels gebruik je voor: 

Stappenplan/how to’s: Wil je vertellen hoe je klanten jouw producten op je webshop kunnen kopen? Of hoe ze iets moeten aanvragen? Dan kan je dit aan de hand van een stappenplan doen. 

Tips & Tricks: Deel je kennis over je diensten of producten met tips & tricks. 

Collecties voorstellen: Heb je een nieuwe collectie en wil je deze op een leuke manier voorstellen? Een carrousel is the way to go. Door de mogelijkheid om 10 opeenvolgende afbeeldingen en/of video’s te publiceren kan je jouw collectie in één mooi geheel van A tot Z voorstellen.

3. Reels 

Je hebt vast wel al gehoord van Instagram Reels. We kunnen er dan ook niet meer naast kijken. Met Reels maak je korte, pakkende, entertainende video’s. Een video duurt tussen de 15 seconden en 3 minuten en kan uit meerdere fragmenten bestaan die samen 1 catchy video vormen.

Reels gebruik je voor:

Entertainment: Het leuke aan Reels is dat je heel ver kan gaan met je creativiteit. Je kan leuke video’s maken van jezelf met je team, je kan je kantoor in beeld brengen of je producten op een leuke manier in de kijker zetten. 

Informeren: Reels moeten niet alleen maar entertaining zijn. Wil je je volgers informeren over wie je bent, waar je bedrijf voor staat, wat je aan te bieden hebt? Dit kan ook perfect in een Reel. Zo informeer je hen op een leuke manier.

Korte tutorials: Bied jij producten aan en wil je het gebruik ervan delen met je volgers en potentiële klanten? Dat kan perfect met een how-to video of een tutorial waarin je stap voor stap laat zien hoe zij met jouw product aan de slag kunnen gaan.

💡Hoe je aan Instagram Reels begint? Wij schreven een blog die je op weg helpt!

 

4. Instagram Live 

Instagram Live is een functie binnen Instagram Stories. Op dat moment ga je ‘live’ een video opnemen die te volgen is via je Instagram Story. Je volgers krijgen een melding dat je ‘live’ bent en zij kunnen -als zij dat willen- inpikken op je ‘live’ video via je Instagram Story. Tijdens die uitzending kunnen je volgers reacties geven, hartjes of emoji’s achterlaten op je video of vragen sturen die jij eventueel meteen in de live-video beantwoordt.   

Gebruik Instagram Live voor: 

👉🏼 Q&A’s: Het is belangrijk dat jij je volgers kent maar ook dat zij jou en je bedrijf kennen en dit kan je heel gemakkelijk doen via een Question & Answer sessie op je Instagram Live. Mensen stellen je een vraag waar je dan on the spot op kan antwoorden.  

👉🏼 Live trainingen/Workshops: Een onlinetraining of workshop geven via Instagram. Het is een trend in ondernemersland. Het grote voordeel van een Instagram live training is dat het laagdrempelig is voor de deelnemers en je zo je bedrijf in de kijker zet. Een volgende stap is dan om hen aan te sporen om nog een betalende training te volgen.   

 

5. Instagram Stories 

Met Instagram stories kan je tijdelijke content van 15 seconden delen met je volgers, zonder dat dit op je profiel terecht komt. Deze tijdelijke content verdwijnt na 24 uur en is daarna nergens meer terug te vinden TENZIJ je ze plaatst in je Instagram Highlights. Als je een story toevoegt aan een Highlight, blijft het ook na 24 uur zichtbaar, dus het is een geweldige manier om je meest succesvolle verhalen te laten lopen. 

Waarvoor kan je Instagram stories gebruiken? 

🛍 Diensten of producten: Via Instagram stories kan je je diensten of producten nog eens extra in de kijker zetten. 

🎬 Behind-the-scenes: Je geeft je volgers een kijk achter de schermen van je onderneming door ze bijvoorbeeld een dag mee te laten volgen. OF zoals wij bij E-Volve iedere vrijdag onze Proud-momentjes van de week delen tijdens onze  #ProudToBeABusinessStylist. Heb jij ze al gezien? 😉 

🗣 Interactieve content: Je kan je doelpubliek beter leren kennen door een poll of vraag-sticker bij je story toe te voegen. But that’s not all want je kan hen ook aansporen om door te klikken naar een nieuwe post op je feed. Dit doe je door je post te reposten in je stories. 

 

Instagram heeft veel opties om je content op een interactieve en entertainende manier aan de man te brengen. Welke soort post je zal gebruiken hangt af van de boodschap die je wilt brengen. Wil je informeren over een nieuw product? Dan zal een single post of carrousel perfect voor je zijn. Ben je in een creatieve bui? Ga dan zeker aan de slag met Stories en Reels. Wij zijn er zeker van dat je er veel plezier mee zal hebben. En… Je zal nog meer genieten van de resultaten die je ermee behaalt. Veel succes! 

 

 

Ben je niet zo bekend met Instagram en wil je leren hoe je ermee begint?

Ontdek hier onze opleidingen en word zelf een social media expert!