E-mailmarketing… Wat is dat precies?
Doen wij dat bij E-Volve? JA.
Raden we dat aan bij klanten? JA.

Maar hoe begin je eraan? Ja, dat is andere koek!

schrikkende baby

 

Schrik er vooral niet van. E-mailmarketing is een serieuze brok binnen je SMC-plan. Je kan het inzetten om te verkopen, om aan klantenbinding te doen, .. Er is veel om over na te denken. Maar soms moet je er gewoon 111% voor gaan & eraan beginnen.

Ik kan me echter wel inbeelden dat als je er nog niet mee bezig bent, dit geen evidentie is. Daarom zetten wij graag 5 stappen op een rij zodat jij er meteen in kan vliegen.

 

Stap 1: Niet lopen vooraleer je kan wandelen

First things first. Zonder database kan je natuurlijk niet aan e-mailmarketing doen.
Dus, inventariseer je klanten en je prospecten. Wie zijn ze? Wat zijn hun contactgegevens? Ken je hun interesses? Al deze gegevens houd je bij in een overzichtelijke file. Later kan je deze file moeiteloos uploaden in een e-mailmarketingtool.

Uiteraard wil je op termijn je mailinglijst ook uitbouwen. Maar, dat heeft tijd nodig. Wil je dat proces een duwtje in de rug geven? Begin dan alvast met de juiste call-to-actions toe te voegen op je website: download hier, schrijf je in, pak je korting hier, … De mensen die hun e-mailadres achterlaten kan je automatisch koppelen aan je e-mailmarketingtool.

 

Stap 2: Lang leven dat aapje met de blauwe pet

Bij E-Volve zijn we helemaal fan van het aapje met de blauwe pet. Juist ja, MailChimp! Gratis, mooie designs & easy peasy. Ideaal toch?
Als je pas met deze tool begint, is het logisch dat je even moet zoeken. Maar om je wegwijs te maken heeft MailChimp een hele uitgebreide handleiding voorzien. Piece of cake!

mailchim monkey

Stap 3: Keep it short, keep it simple

Net zoals een chick magnet vrouwen aantrekt, zo moet je e-mail je publiek bevangen.
Dit doe je door het de lezer niet te moeilijk te maken én hen niet eindeloos te laten scrollen. Jep, je kent ze wel… Die eindeloze teksten waar geen einde aan komt. We all hate them!

looney tunes magnet

Gebruik vaste blokken waar je content onder kan verzamelen. Dit brengt iedere keer weer een stukje herkenbaarheid naar boven. Natuurlijk wil je ook niet saai zijn, dus die blokken kan je perfect om de zoveel tijd wisselen.

 

Stap 4: Content is king

De vraag van één miljoen: wat ga ik in mijn mailing vertellen? Er zijn zoveel mogelijkheden: je kan iets verkopen, inspirerende content brengen, een informatieve mededeling doen, leuke behind-the-scenes tonen, .. Wat je gaat vertellen is ook afhankelijk van de doelgroep die je gaat benaderen. Klanten wil je misschien upsellen, dus zij krijgen een andere boodschap als prospecten.

Om je een concreet voorbeeld te geven. Bij E-Volve geven we SMC-advies, maar sinds kort doen we ook de opvolging ervan. Dit hebben we klanten laten weten via e-mailmarketing.

 

Stap 5: Begin er gewoon aan

We weten dat het veel werk is en consequent zijn ook niet altijd even makkelijk is, maar met deze 5 stappen kan al beginnen én ben je op de goede manier bezig! E-mailmarketing is een proces van evolueren. Net zoals de evolutie van je business.

Just go & ga ervoor.

Succes!

friends gif

Contentmarketing. Waarom doe je het? En vooral, hoe pak je het aan? Ontdek het hier