E-mailmarketing

Wat is dat precies?

Doen wij dat bij E-Volve? JA.

Raden we dat aan bij klanten? JA.

Maar hoe begin je eraan? Ja, dat is andere koek! Schrik er vooral niet van. E-mailmarketing is een serieuze brok binnen je SMC-plan®️. Je kan het inzetten om te verkopen, om aan klantenbinding te doen, .. Er is veel om over na te denken. Maar soms moet je er gewoon 111% voor gaan & eraan beginnen.

schrikkende baby

Ik kan me echter wel inbeelden dat als je er nog niet mee bezig bent, dit geen evidentie is. Voor we aan e-mailmarketing beginnen moeten we begrijpen wat het precies is.

“E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via mail. De bekendste vorm is het versturen van informatieve nieuwsbrieven en productmailings maar ook automatische e-mailcampagnes vallen hieronder.”

Hier sommen we graag onze 5 tips op zodat jij er meteen in kan vliegen.

Tip 1: Data first 

First thing first. Zonder database kan je natuurlijk niet aan e-mailmarketing doen. Dus, inventariseer je klanten en je prospecten. Wie zijn ze? Wat zijn hun contactgegevens? Ken je hun interesses? Al deze gegevens houd je bij in een overzichtelijke file. Later kan je deze file moeiteloos uploaden in een e-mailmarketingtool.

Uiteraard wil je op termijn je mailinglijst ook uitbouwen. Maar, dat heeft tijd nodig. Wil je dat proces een duwtje in de rug geven? Begin dan alvast met de juiste call-to-actions toe te voegen op je website: download hier, schrijf je in, pak je korting hier, … De mensen die hun e-mailadres achterlaten kan je automatisch koppelen aan je e-mailmarketingtool.

Tip 2: De juiste tool 

Bij E-Volve zijn we helemaal fan van het aapje met de blauwe pet. Juist ja, MailChimp! Gratis, mooie designs & easy peasy. Ideaal toch?
Als je pas met deze tool begint, is het logisch dat je even moet zoeken. Maar om je wegwijs te maken heeft MailChimp een hele uitgebreide handleiding voorzien. Piece of cake!

mailchimp monkey, e-mailmarketingtool, e-mailmarketing

Tip 3: Keep it short & simple

Niemand houdt van die eindeloze teksten waar geen einde aan komt. Gebruik vaste blokken waar je content onder kan verzamelen. Keep it simple & straight to the point. Natuurlijk wil je ook niet saai zijn, dus die blokken kan je perfect om de zoveel tijd wisselen. Net zoals een chick magnet vrouwen aantrekt, zo moet je e-mail je publiek bevangen.

looney tunes magnet, gif, e-mailmarketing, E-Volve

 

Tip 4: Content is king

De vraag van één miljoen: wat ga ik in mijn mailing vertellen? Er zijn zoveel mogelijkheden: je kan iets verkopen, inspirerende content brengen, een informatieve mededeling doen, leuke behind-the-scenes tonen, .. Wat je gaat vertellen is ook afhankelijk van de doelgroep die je gaat benaderen. Klanten wil je misschien upsellen, dus zij krijgen een andere boodschap als prospecten.

Om je een concreet voorbeeld te geven. Bij E-Volve geven we SMC-advies, maar we doen ook de opvolging ervan. Dit hebben we klanten laten weten via e-mailmarketing.

 

Tip 5: Just do it 

We weten dat het veel werk is en consequent zijn ook niet altijd even makkelijk is, maar met deze tips kan al beginnen én ben je op de goede manier bezig! E-mailmarketing is een proces van evolueren. Net zoals de evolutie van je business.

Just go & ga ervoor.

Succes!

friends gif, Joey and Chandler, e-mailmarketing, blog

Contentmarketing. Waarom doe je het? En vooral, hoe pak je het aan? Ontdek het hier!