In één van onze voorgaande blogs vertelde we jou al het verschil tussen upselling, cross selling en deep selling. Heb je dit gemist? Ga deze blog dan snel lezen! Nu gaan we nog een stapje verder… Hoe kunnen we deze verkooptechnieken inzetten? In deze blog geven wij jou 5 tips om je verkoop te boosten.

 

1. Show what you got but… calma

 

Veel bedrijven denken vaak: Hoe meer keuze de klant heeft, hoe groter de kans dat ze bij ons een dienst of product kopen. Dat is niet waar! Het is veel beter om een kleiner aanbod aan te bieden dat relevanter is voor de consument. Te veel keuzemogelijkheden brengt namelijk verwarring bij de klant.

 

2. Relevantie

 

Laat alleen producten en/of diensten zien die bij elkaar passen en dus de koopintentie van de klant ondersteunen.

Als je bijvoorbeeld naar Rituals gaat om een geurkaars te kopen, kom je 9 kansen van de 10 met iets extra thuis, zoals een homeparfum of geurstokjes.

3. Verkoop producten als pakket en koppel er een voordeel aan

 

Je denkt misschien dat klanten alleen hetgeen kopen dat ze nodig hebben, maar dat is niet zo. Door één pakket te verkopen en er een voordeel aan te koppelen, is de kans groot dat de klant toch voor het pakket kiest.

Maar hoe komt dat nu? Je speelt in op de behoeftes die zich na verloop van tijd zullen voordoen bij de klant. Het voordeelpakket maakt de drempel lager om het nu al te kopen. Zo biedt Ici Paris XL een voordelenpakket van La vie est belle aan.

4. Klanten willen altijd het best van het beste

 

Of het nu om de beste aanbieding of de beste service gaat dat maakt een klant niet uit. Als ze maar het beste van het beste kunnen krijgen! Een klant is bereid meer te betalen als het upsell-product en/of dienst een betere beoordeling heeft, beter voldoet aan zijn/haar wensen of betere leveringsvoorwaarden heeft.

5. Maak duidelijk waarom de upsell, cross sell of deep sell beter is voor de klant

 

Als je duidelijk maakt aan een potentiële klant waarom ze jouw product en/of dienst moeten kopen is de kans hoger dat iemand het effectief aankoopt. Je kan dit doen op basis van emotionele of logische redenen.

 

  • Op basis van emotionele redenen:
    • “Met deze camera kan je prachtige momenten vastleggen!”
  • Op basis van logische redenen:
    • “Als je deze camera koopt, zijn de verzendkosten gratis.”

 

Na het lezen van deze blog weet jij waar je op moet letten om je verkoop te boosten aan de hand van upselling, cross selling of deep selling. Ga jij vandaag nog aan de slag met deze tips? Let’s boost your business!

 

Ben jij benieuwd naar wat een E-Volve partnership inhoudt? Plan dan nu je kennismakingsgesprek met projectmanager Marijke Steegen.