De trends van 2022: iets met micro-influencers, korte video’s, livestream shoppen en nog veel meer trends! Aan het begin van het jaar maakten we een voorspelling van welke social media trends we dit jaar mogen verwachten. Je herinnert ze misschien niet meer allemaal, maar we frissen graag je geheugen even op met onze vorige blogs: “Social media trends: part 1” & “Social media trends: part 2” 

Ben je benieuwd welke trends al in beweging zijn en welke nog niet? Wij doken voor jou in de tussenstand van de trends. Ontdek het in deze blog! 👀

 

1. Say hello to micro-influencers

 

De eerste trend van 2022 is helemaal on the roll! 🎥 We zien dat steeds meer bedrijven inzetten op micro-influencers. Micro-influencers zijn personen op sociale media met zo’n 1.000 tot 10.000 volgers. Ze beïnvloeden hun publiek op sociale media om bepaalde producten of diensten aan te schaffen. Vooral in de modesector is dit erg opvallend. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar bekende merken zoals Na-kd of Ideal of Sweden, die wekelijks hun producten aan het publiek brengen via micro-influencers.📱

 

 

2. Post Pandemic Content

 

Tijdens de eerste 6 maanden van 2022 zien we dat steeds meer en meer bedrijven “nee” zeggen tegen stockbeelden. De nood om het eigen team in beeld te brengen is groter geworden. Maar dat niet alleen. Ook de partnerships worden steeds meer in de verf gezet. 🎨 Het zorgt ervoor dat je authentieker overkomt en je toont aan klanten en partners dat je fier bent om met hen samen te werken. 

💡 Wist je dat we bij E-Volve jaarlijks een fotoshoot organiseren met alle Business Stylists? De beelden van deze fotoshoot gebruiken we op onze website en in onze marketing. Zo leren onze klanten, volgers, partners en buitenstaanders ons wat beter kennen en kunnen ze een gezicht plakken op E-Volve. Het resultaat mag zeker en vast gezien worden. 😄📸 

 

3. Korte video’s for the win 

 

De derde trend is ook al een tijdje aan de gang. Bedrijven maken steeds meer en meer gebruik van Instagram Stories, Facebook Stories, Instagram Reels en TikTok. Bedrijven weten ondertussen dat deze toepassingen niet meer kunnen ontbreken om je volgers geïnteresseerd te houden. 😉  

Je moet niet altijd het meest aantrekkelijke product op de markt hebben om toch in te zetten op video. Bouwbedrijf Mathieu Gijbels is het perfecte voorbeeld dat inspeelt op deze trend. Aan de hand van korte Reels brengen ze iedere week nieuwe projecten in beeld. Zo maken ze informatieve content toch entertainend. Duimpjes omhoog! 👍🏼  

 

 

4. Social Media als klantendienst

 

Of bedrijven in 2022 steeds meer hun social media inzetten als klantendienst? Reken maar van yes! Women’s Best, een merk voor fitnessitems specifiek voor vrouwen, is helemaal mee met deze trend en er zijn een hoop merken die volgen. My Jewellery is één van die voorbeelden. Zij gebruiken WhatsApp als klantendienst om snel met klanten te kunnen chatten bij problemen.  

 

 

5. Het correct gebruiken van platformen 

 

Brands hebben de social media platformen door. Ze weten dat ze op bepaalde platformen andere content moeten brengen en zetten hier sterk op in. Zo plaatst Coosto andere inhoud op LinkedIn en Facebook dan op Instagram. Platformen zoals LinkedIn en Facebook zijn bijvoorbeeld beter geschikt voor blogs en hier zijn steeds meer bedrijven zich van bewust.

 

6. Het doelpubliek als creator

 

De esthetiek van je Instagram feed wordt steeds belangrijker. We zien ook dat deze trend snel evolueert! Instagramgebruikers posten niet alleen foto’s van zichzelf maar ook van leuke outfits, mooie settings, algemene inspiratie,… Door deze merken te taggen maken ze onbewust reclame en zorgen ze daarmee voor content die de brand kan hergebruiken.   

 

7. Van real life naar livestream shoppen 

 

Op TikTok en Instagram zien we steeds meer foto’s en video’s waarbij je kledingstukken of accessoires meteen kan kopen zonder doorverwezen te worden naar de webshop. Een leuk voorbeeld van My Jewellery waar je de kleren van de reel kan kopen door te klikken op de video. 

8. Metawhat? Metaverse! 

Facebook heeft zich in 2022 al gepositioneerd als Meta! En dat is niet de enige vooruitgang. Ook virtuele concerten beginnen op te komen bij artiesten zoals Zwangere Guy en Ariana Grande. De mogelijkheden zijn zich absoluut aan het ontplooien en dat wordt ook opgemerkt in de medische sector. Steeds meer toepassingen vinden hun weg naar het dagelijkse leven.  

 

Zoals je leest zijn er al 8 trends zich aan het ontplooien. En de andere 2? Die zijn volop aan het groeien! Voor deze 2 trends “Groeiende communities” en “Instagram groeit, Facebook blijft en TikTok wint” is het heel erg belangrijk om naar het geheel te kijken. Het is namelijk moeilijk om een globaal beeld te scheppen van de werkelijke cijfers. Gelukkig zijn we nog maar halfweg 2022 en zullen deze trends zeker en vast in één van de komende maanden ingelost worden. 😄 Stay tuned for more!  

 

 

Wil jij deze trends ook toepassen op jouw bedrijf maar weet je niet hoe je hieraan begint? Neem een kijkje op de E-Volve Academy en wie weet zit er wel een opleiding tussen voor jouw team! 

Maak nu je afspraak met Business Stylist Marijke om de mogelijkheden te bespreken.