Social media evolueren snel. Ze veranderen sneller dan je kan bijhouden. Als je niet meegaat in die dynamiek, loop je achter. Wil je blijven scoren bij je doelgroep? Dan moet je meegaan met de trends.

Maar, wat heeft 2022 in petto voor het social medialandschap? Bij E-Volve houden we steeds de vinger aan de digitale pols door trendwatching! 👀  En wij delen graag onze key inzichten met jou.  

Let’s E-volve together in 2022! 🚀 💥 

 

 

#1. Micro-Influencers

In het verleden was samenwerken met macro-influencers alleen weggelegd voor grote spelers met megabudgetten. Tegenwoordig zijn micro-influencers terrein aan het winnen op social media. Ze hebben trouwe volgers en voor elke niche is er wel één te vinden voor een haalbaar budget.  

Side note: Wat bedrijven vaak vergeten is dat de beste (én goedkoopste 😊) influencers voor je bedrijf je eigen medewerkers zijn. Door hen je product en diensten te laten uitproberen en te laten delen kan je al veel free publicity creëren die ook nog eens geloofwaardig is! 

 

#2. Post Pandemic Content 🦠

Het Post Pandemic tijdperk zal ons leren dat klanten nog meer, al dan niet uitsluitend, op zoek gaan naar échte beelden en waardevolle verhalen. Deze echte verhalen brengen je als bedrijf dichter bij de klant en je doelgroep. Als je met je content het doelpubliek kan laten lachen, verrassen of emotioneel raken, ben je al een stap voor op het beantwoorden van hun vraag.  Als bedrijf zal je in 2022 dus moeten focussen op het creëren van authentieke content om de aandacht te trekken en je doelgroep te blijven inspireren. 

 

#3. Korte video’s for the win 🎥 

We zagen al in 2021 dat videocontent zoals Instagram Stories, Facebook Stories of TikTok zeer populair zijn. We betrapten onszelf meermaals al scrollend door de #FYP. (*For You Page, de algemene feed van TikTok die een gepersonaliseerde selectie van video’s weergeeft.) 

In 2022 zal dit niet anders zijn. Korte, originele en interactieve video’s die ons gedurende een korte tijdspanne blijven boeien, is én blijft de norm.  Als je als bedrijf mee wilt zijn, zal je hierin meer moeten investeren

 

#4. Social media als klantendienst

Info vragen over een product of dienst, een klacht indienen, … Het gebeurt steeds meer via social media. Waarom? De drempel ligt een pak lager én het is persoonlijker dan bijvoorbeeld mailen. En met een beetje geluk krijg je binnen een paar minuten al antwoord.  

Wil je jouw klanten zo goed mogelijk van dienst zijn? Overweeg dan zeker om je social media kanalen ook te gebruiken als klantendienst. Een berichtje beantwoorden via Messenger of Instagram DM is een kleine moeite, maar kan wel een groot verschil voor je business betekenen. 👩🏽‍💻 🗣 

! Tip: Probeer binnen 24u zeker een reactie te geven aan je klant.  

 

 

 

#5. Het doelpubliek als creator

Ja hoor, verwacht wordt dat user-generated content ook in 2022 zal boomen. Sorry, even terugspoelen: user-generated whut? 😵 

User-generated content (UGC) is content gemaakt door onafhankelijke en subjectieve gebruikers van een product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn volledig nieuwe outfit post op Instagram en het merk tagt. Of simpelweg iemand die zijn té gedresseerde koffie met je deelt op zijn story en de locatie er aan koppelt. Je hebt er als bedrijf weinig vat op, maar het integreren in je digitale strategie heeft zeker zijn voordelen. 🤳 Het is namelijk ideaal om op een vertrouwelijke manier te connecteren met je doelpubliek. Consumenten oordelen van andere consumenten creëren vaak meer vertrouwen dan die van je bedrijf zelf. Je geloofwaardigheid gaat er zeker op vooruit! 

Of deze trends ook effectief zullen doorbreken, is voorlopig even afwachten. Zoals men wel eens zegt: “een gewaarschuwd mens is er twee waard”. 

Ben je benieuwd welke andere social media ontwikkelingen we volgend jaar nog mogen verwachten? Stay tuned voor deel 2! 🚀 💥

Ben jij benieuwd naar de social media trends #part 2?

Stay tuned!