Vorige week brachten we je deel 1 van de social media trends van 2022.  Maar, het is nog niet gedaan. Want, 2022 heeft veel meer in petto voor jou en je bedrijf! 

Ook zo benieuwd naar het vervolg? Go check it out! 👇🏼 

 

#1. Van real life naar livestream shoppen

Tijdens de eerste maanden van de coronapandemie maakten we kennis met de nieuwe shopfeatures op Facebook en Instagram. De ene innovatie volgde de andere snel op en creëerde een volledig nieuwe online shopervaring. Er wordt verwacht dat shoppen via sociale media volgend jaar naar een hoger niveau wordt getild, van online naar livestream. 📱 🛍 

Livestreams zoals op IG ReelsFacebook en TikTok maken het voor bedrijven toegankelijker om het publiek kennis te laten maken met hun producten en de betrokkenheid van klanten te verhogen. Interactie en authenticiteit zijn gegarandeerd, aangezien je een livebeeld niet kan fotoshoppen én je doelpubliek meteen vragen kan stellen. Dankzij het gebruiksvriendelijke check-out proces is het voor klanten mogelijk om een product met één klik of swipe aan te schaffen, zonder het platform of de stream te moeten verlaten.  

 

#2. Metawhat? Metaverse!

Ofwel heb je er al van gehoord, ofwel zal je er vast en zeker nog van horen. Facebook herpositioneerde zich in 2021 als Meta, een naam die de link legt naar “Metaverse“. Maar wat is die “Metaverse” nu eigenlijk?

De Metaverse is een virtuele 3D-wereld die een digitale weerspiegeling is van het dagelijks leven. We kennen het eigenlijk al, want het internet zelf is een Metaverse wereld. Denk maar aan online gamen, waarbij de speler via een zelfontworpen avatar terechtkomt in een verzonnen online wereld. Zo zal ook de Metaverse zich ontwikkelen, een online wereld die zich volledig 3D afspeelt.

Hoewel het allemaal een ver-van-ons-bed-show lijkt, zal het komende jaar de Metaverse wereld zich meer en meer wortelen in onze digitale samenleving, net zoals social media het eerder voordeed. 🦾 🤖 

 

#3. Het correct gebruiken van platformen

Dat bedrijven consumenten kunnen blijven boeien door korte, hapklare content vertelden we je eerder al. Daarnaast zal het volgend jaar nóg belangrijker worden om de juiste content via het juiste kanaal te brengen, om zo de communicatie met je doelgroep te verbeteren.

Voor bedrijven wordt het een challenge om social media platformen écht te leren kennen, vanbinnen en vanbuiten, om ze zo doelgericht mogelijk in te zetten naar hun doelgroep. Stel dat je doelgroep tienermeisjes zijn die voor het eerst experimenteren met make-up? Dan kan je deze doelgroep het best aanspreken via TikTok of Instagram. En om deze platformen goed te kunnen gebruiken, moet je deze platformen ook goed leren kennen. 

De opportuniteit vormt zich wanneer ieder platform een andere invalshoek van je bedrijf illustreert en ze samen 1 verhaal vormen. Het verhaal dat jouw bedrijf aan de klant wilt vertellen!

 

#4. Groeiende communities 📲

De kracht van communities is in 2021 al gebleken. Minderheidsgroepen vinden hun stem steeds meer en meer op de social mediaplatformen. De weg naar verbondenheid ontstond mede door de social distancing, waardoor de drijfveer om samen te komen en te connecteren rond één gemeenschappelijk doel groeide. Communities zijn zo gegroeid dat ze producten letterlijk kunnen maken of kraken

De kracht van een sterke community zal volgend jaar nog meer gelden, waarbij deze vierde macht de invulling krijgt van een online conversatie tussen echte burgers. Social media platformen zullen daarom online meer plaats moeten creëren waar deze communities kunnen samenkomen.

 

#5. Instagram groeit, Facebook blijft en TikTok wint 🏆

Facebook blijft de grootste onder de socials. De app is wereldwijd de meest gebruikte app per dag, samen met Whatsapp. Toch zal er in 2022 een inhaalbeweging gebeuren door de andere platformen. Instagram blijft zich heruitvinden en dat is te zien aan de groeiende cijfers. Naast de nieuwe shopfeatures en Reels, wordt ook VR en AR in de app geïntegreerd. Deze trend is trouwens ook te zien bij Snapchat en zal in 2022 wellicht verder worden uitgebreid.   

De grote winnaar van het afgelopen én komende jaar is TikTok. Het interactieve videoplatform leerde ons dat korte, bewegende beelden de go-to zijn om met contentmarketing de klanten te blijven boeien. In 2022 zal dat niet minder zijn en zal de app zich op vlak van advertenties ontpoppen tot een grote speler onder de community platformen, voor zowel gebruikers als bedrijven. Hoog tijd om TikTok op te nemen in je contentplanning! 💻 

Dat de digitale wereld zich volgend jaar verder zal ontwikkelen is een vast gegeven. Social Media platformen gaan de digitaliseringsstrijd aan, die ons ongetwijfeld meer trends en ontwikkelingen zullen opleveren het komende jaar. 📲 

 

Bij E-volve kijken we vol enthousiasme naar hoe deze trends zich gaan ontwikkelen. Uiteraard kan je op ons rekenen en houden wij je op de hoogte wanneer deze trends zich uiteenzetten! 💥 

Wil je op een snelle manier je producten en/of diensten online verkopen via een Facebook of Instagram Winkel?

Volg dan de online opleiding ‘Facebook en Instagram Winkel in 10 stappen voor €75 (excl. btw)’.

Boek nu je afspraak.