TikTok. Je hoort en ziet het tegenwoordig overal. Het platform waarop je filmpjes van maximum 3 minuten post is op korte tijd een grote speler geworden in het medialandschap. Zelfs adverteerders vinden één voor één hun weg ernaartoe. Maar waarom is TikTok zo belangrijk voor je marketing? En hoe maak je een account?
Je kan het wel al raden: E-Volve helpt je op weg! 😁
TikTok, wat is dat?
Bij E-Volve gaan we ervan uit dat iedereen TikTok ondertussen wel al kent. Maar we leggen het toch graag nog even uit voor wie nog niet mee is. TikTok is een social mediaplatform waarop je creatieve video’s van maximum 3 minuten kan plaatsen.
Op de “For You Page”, de hoofdpagina van de app, scrol je door filmpjes die tot bij jou geraken via je persoonlijk algoritme. Dit algoritme wordt bepaald op basis van je interesses en voorkeuren, bijvoorbeeld door de video’s die je hebt gelikete, herbekeken of opgezocht. Op de pagina “Volgend” krijg je alle filmpjes van de accounts die je zelf hebt gevolgd.
It’s getting personal
Wat je zoal tegenkomt op TikTok? Letterlijk alles! Van dierenfilmpjes tot doe-het-zelf-tutorials en home make-overs, you name it. Wanneer je de app een tijdje gebruikt zal je merken dat je gepersonaliseerde For You Page, ook wel afgekort als “FYP”, video’s laat zien van wat jij persoonlijk leuk vindt. Dat maakt de app net heel aantrekkelijk en een tikje verslavend, want je kan er meteen terecht om even te ontspannen en je zal er altijd wel iets vinden wat je aanspreekt.
Waarom je marketing baat heeft bij een TikTok-account.
Voor marketeers is TikTok een mooie aanvulling op je marketingmix. Waarom? Je bereikt er namelijk een ander en soms zelfs groter publiek mee dan met de gekende social mediakanalen en je geeft je merkbekendheid een duwtje in de rug. Beeld je maar eens in dat een video van jouw bedrijf viraal gaat. Je zal het vast en zeker merken aan je sales.
Net zoals Facebook en Instagram heb je in de app tal van mogelijkheden die een extra boost geven aan je digitale campagnes. Om hiermee aan de slag te gaan heb je een zakelijk account nodig. Met een zakelijk account heb je de kans om je publiek beter te leren kennen, statistieken op te volgen en, you guessed it, advertenties op te zetten.
Let wel: net als Instagram Reels zijn er enkele richtlijnen waarmee je rekening moet houden om te scoren met TikTok. Dat betekent bijvoorbeeld dat TikTok enkel werkt bij het juiste doelpubliek. Zitten jouw klanten niet op TikTok? Dan ga je er misschien niet het gewenste resultaat uithalen. Daarnaast mag je content mag niet teveel in scène gezet zijn. Het moet goed in elkaar steken, maar het mag zijn spontaniteit zeker niet verliezen.
Let’s get started: zo maak je een TikTok-Account aan!
Tijd voor het echte werk. Vooraleer je kan beginnen met video’s uploaden op TikTok heb je natuurlijk een bedrijfsaccount nodig. Met de volgende 9 stappen maak je snel en gemakkelijk een professioneel TikTok-account aan.
1. Ga naar de App Store (iPhone) of Google Play (Android) en zoek op “TikTok”. Als je de app hebt gevonden, klik op download.
2. Open de app op je telefoon. Je komt nu op het beginscherm van TikTok.
3. Rechtsonder klik je op “Profiel”.
4.Om je te registreren als gebruiker moet je een methode kiezen: met je e-mailadres, telefoonnummer, via Google, Apple, Facebook of Twitter.
5. Vul je persoonlijke gegevens in en klik onderaan op het rode vinkje om je account aan te maken. Je account is actief.
6. Op je persoonlijke account klik je in het midden op “profiel bewerken”.
7. Vervolgens kun je al je gegevens aanpassen, zoals je gebruikersnaam, profielfoto, biografie, link naar Instagram/YouTube, …
8. Keer terug naar je profielpagina en klik op de 3 strepen in de rechterbovenhoek “Instellingen en privacy”.
9. Klik vervolgens op “Account beheren” en dan op “Overschakelen naar een zakelijk account” om aan de slag te gaan met je professioneel account.
Zie zo, je professioneel TikTok-account is aangemaakt! Je bent helemaal klaar om de creatieve wereld van TikTok te ontdekken en video’s te uploaden. Scrol maar eens door de FYP of klik onderaan het hoofdmenu op de knop ”Ontdekken” om suggesties te zien van trending filmpjes. Wij wensen je alvast veel plezier met TikTokken!
Wil je graag zelf een TikTok opnemen die viraal gaat? Stay tuned, want volgende week leggen we je in een nieuwe blog graag uit hoe je eraan begint.
Wil jij aan de slag gaan met TikTok om je marketing en communicatie naar een hoger niveau te tillen? Wij helpen je graag verder!