We willen allemaal onze klanten goed geïnformeerd houden, maar tegenwoordig hoort daar ook een vlotte tekst en een mooi beeld bij. Niet vanzelfsprekend, maar toch essentieel!  Je social mediakanalen onderhouden is dus niet op 1 2 3 gedaan. Laat ons jou helpen om toch wat vaart achter te krijgen achter je social media posts aan de hand van 5 stappen!  

 

1. First things first: ken je doelgroep

Ken jij je doelpubliek? Weet jij de “whats in it for them?” Wel, daar begint het mee. Je doelgroep kennen is van groot belang wanneer je social media posts schrijft. 👆🏼 Want hoe meer je over je doelgroep weet, hoe beter je je kan inleven in hun leefwereld en hoe makkelijker het wordt om pakkende content voor hen te schrijven.

 

2. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Vandaag de dag worden mensen overspoeld door boodschappen op social media. Hoe spring jij er als bedrijf dan tussenuit om de aandacht van je publiek te trekken? De titel zegt het al: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Ga dus voor een sterk(e) en sprekend(e) beeld, video of gif en kies voor een gezonde mix, want video krijgt voorrang op social media. 

3. Keep it short & simple 

Bij E-Volve hebben we verschillende waarden waar we veel belang aan hechten. Hiervan is een van de belangrijkste ‘keep it simple’. En dat is misschien wel één van de belangrijkste schrijfadviezen bij het schrijven van een social media post: Keep it short and simple!  

Social media is niet de plaats om uit te pakken met vaktermen of ellenlange zinnen. Zeker niet wanneer je publiek al overprikkeld is door de tal van boodschappen die ze in één dag zien. Dus, keep it short & simple zodat je doelgroep begrijpt wat je wil zeggen! Houd hierbij rekening met de 5W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) + 1H (hoe). Geef je een antwoord op deze vragen? Dan zit je goed!

💡 Tip!  Denk goed na welke noodzaak of probleem jouw product en/of dienst voor hen oplost in plaats van wat jij eruit haalt. What’s in it for them is dé gouden regel.

 

4. Spreek je klanten aan

Een (potentiële) klant heeft je post gelezen… Wat nu? Je wil hem/haar uiteraard niet laten gaan. Ga daarom voor een duidelijke call-to-action (bv: maak een afspraak, klik hier, koop nu, …) zodat je lezer weet wat er van hem/haar verwacht wordt.

En het is misschien een beetje eng, maar wees niet bang om te verkopen. Want, remember this: je verkoopt niets, je adviseert vanuit je eigen expertise en passie.

JIJ biedt een oplossing voor de NODEN van een ANDER.

 

5. Herhalen x6

Wil je dat jouw boodschap écht onthouden wordt en dat je potentiële klant actie onderneemt? Dan hebben wij één advies voor jou: herhalen, herhalen, herhalen! Founder en Business Stylist van E-Volve, Loriana Allegrezza, gaf tijdens VakLab een keynote over “Hoe communiceer ik als vakman?”. Eén van haar 5 gouden “How To Communicate” rules is: On Repeat. Een persoon moet namelijk 6 keer iets zien of horen vooraleer hij/zij zal overwegen om een stap te ondernemen. Denk dus niet te snel ‘oh maar dat hebben we al een keer gezegd”. Herhalen maar! 😉

Benieuwd naar de volledige podcast? Beluister hem hier. 

Aan de slag! 

Wil jij ook meer verkopen door pakkende social media content? Deze 5 handige tips gaan je helpen om jouw verkoop een boost te geven!  Veel succes!

 

Heb je toch nog vragen of hulp nodig? 
Contacteer Business Stylist Marijke Steegen 
of bekijk onze opleidingen.