Iets over een ezel, een molenaar, zijn zoon en je business runnen

 

In het runnen van je eigen business, het goed uitoefenen van je functie of eender wat je doet… komt het er in mijn ogen op neer dat je ZELF moet geloven in de dingen die je doet.

Along the way kom je heel wat mensen met een mening tegen. Uitgesproken of niet. Iedereen heeft het recht op een mening MAAR of je er rekening mee moet houden, dat is de vraag…

 
Bijna tweejarig bestaan. Dat vieren we!

Ondertussen ga ik al bijna 2 jaar als zelfstandig onderneemster door het leven! En wauw, wat een ervaring! Ik heb al veel businesses kunnen stylen, veel nieuwe mensen leren kennen, mijn eerste medewerker kunnen aanwerven en uiteindelijk ook zelf weer heel wat bijgeleerd. Veel mensen geven me vaak de feedback: “WAUW! Wat jij doet, dat zou ik NOOIT durven”. Het eerste antwoord wat dan in me opkomt is: waarom zou je dat niet durven?

En dan volgen er onderstaande vragen en opmerkingen:
 

“Je hebt geen zekerheid?”

Je moet er natuurlijk wel 111% voor blijven gaan en zelf voor je zekerheid zorgen. En wat is zekerheid? Als het bedrijf waar je werkt van de ene dag op andere de deuren sluit, heb je ook geen zekerheid.

 

Gaat dat wel lukken?”

Het gaat en het zal lukken. Positiviteit is key. Ik blijf steeds in mogelijkheden en niet in moeilijkheden denken.

 

Ik durf dat niet…”

Het ligt niet aan je ‘durf’, maar aan je ‘wil’. Als je iets heel erg graag wilt dan ben je ook bereid om de juiste keuzes te maken.

 

“Ik ben bang voor de mening van de mensen of wat gaan de mensen denken?”

Toch jammer dat we daar zoveel mee bezig zijn. Ik vertel vaak onderstaande fabel. Het komt erop neer dat je moet geloven in de dingen die je onderneemt. Iedereen heeft recht op een eigen mening MAAR of je er rekening mee moet houden? Dat is de vraag…

 

De fabel van La Fontaine bevestigt je in elk geval van niet.

 

e-volve blog

 

Kom even met me mee naar fabeltjesland! Een ezel, een molenaar en zijn zoon spelen de hoofdrollen.

Een molenaar en zijn zoon gingen met hun ezel naar de markt. Terwijl ze elk aan een kant van de ezel liepen, passeerden ze een boer, die zei: “Jullie zijn gek! Welk nut heeft een ezel behalve dan dat je erop kunt rijden?”
 
En dus hijste de molenaar zijn zoon op de ezel en zo zetten ze hun weg voort. Maar al gauw passeerden ze een groep ouderen. Eén van hen zei: “Kijk daar, die luie jongen! Hij laat z’n vader wandelen terwijl hij lekker op de ezel kan zitten.”

 
En dus beval de molenaar zijn zoon om af te stijgen en ging zelf op de ezel zitten. Maar niet veel verder kwamen ze twee vrouwen tegen, waarvan de ene tegen de andere zei: “Schandalig, die slungel die zijn arme zoontje zo achter die ezel aan laat strompelen”

 
Wel, de molenaar wist even niet meer wat gedaan, maar uiteindelijk tilde hij zijn zoon voor hem op de ezel en reden samen verder. Ondertussen waren ze bij het dorp aangekomen en de voorbijgangers begonnen hen uit te jouwen en na te wijzen. De molenaar stopte en vroeg waarom ze zo deden. De mensen zeiden: “Ben je niet beschaamd om dat arme dier zo te overladen, jij en die lompe zoon van je!”

 
De molenaar en zijn zoon stapten van de ezel en dachten diep na wat ze nu moesten doen. Ze dachten en dachten en uiteindelijk hakten ze een dikke tak af, bonden de ezel z’n poten eraan vast en hesen de tak met de ezel op hun schouders.
 
Zo gingen ze verder onder het luidkeels gespot van iedereen die ze tegenkwamen. Tot ze op de brug voor de markt kwamen waar de ezel een achterpoot los schopte, waardoor de zoon schrok en de tak uit zijn handen liet vallen. De ezel spartelde, viel over de brug in het water en verdronk aangezien zijn voorpoten nog vastgebonden waren.

 
“Dat zal jullie leren,” zei een oude man die hen had gevolgd: “wat je ook doet, je doet nooit voor iedereen goed.”


Moraal van het verhaal?

Als jij in je project, je business, je presentatie, je aanpak, je idee, je concept gelooft, ga er dan voor! Weet dat iedereen recht heeft op een mening. Houd in de eerste plaats rekening met je eigen mening en je eigen buikgevoel en selecteer zelf met welke “andere” meningen je rekening wilt houden en welke niet.

 

e-volve

Ken jij het belang van een goede Customer Journey? Loriana Allegrezza en Davy Vanhaen vertellen het je hier