Je verkoop boosten? Dat doe je met upselling, cross selling en deep selling.

Wil jij je verkoop een boost geven en zo je omzet verhogen? Dat kan door te upsellen, cross sellen en deep sellen. Maar, wat betekenen deze termen ook weer precies? En nog meer, hoe haal ik ze uit elkaar? Want, je bent lang niet de enige die zich vergist als het aankomt op deze termen 😉

In deze blog leggen we het je graag uit met onze voorbeelden. Zo begrijp jij in ‘no time’ wat het verschil is tussen upselling, cross selling en deep selling. 

 

Upselling

Dit is de klant een duurder product en/of dienst aanbieden dan ze initieel willen aankopen of al aangekocht hebben.

Voorbeeld: Bij het kopen van een parfum krijg je de mogelijkheid deze te kopen in een ‘limited edition’ verpakking. Het blijft dezelfde parfum, maar je betaalt meer voor de parfum met de ‘limited edition’ verpakking.

 

Tip! Zorg ervoor dat het product en/of de dienst dat je wilt upsellen niet meer dan 30% duurder is dan het product en/of de dienst die de klant eerst wou aankopen. Anders heeft het upsellen geen effect en blijft de klant hoe dan ook bij zijn/haar eerste keuze.

 

Cross selling

Dit is de klant een extra product en/of dienst aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen of al hebben gekocht. Denk hierbij aan welke producten goed bij elkaar passen.

Online gebeurt dit eerder zo:

“Dit product wordt vaak in combinatie gekocht met…”
of
“Klanten die interesse hebben in dit product, kopen ook…”

Voorbeeld: Een kledingzaak dat naast outfits ook accessoires, schoenen, zonnebrillen en make-up verkoopt zodat klanten een totale look kunnen aankopen.

 

Deep selling

Hier ga je meer van hetzelfde product aan de klant verkopen. Denk maar aan de keuze die je moet maken als McDonald’s aan je vraagt welk menu je wilt; Medium of Large?

Wil jij deze verkooptechnieken ook graag toepassen in je business? We helpen je op weg met onze blog 5 tips om je verkoop te boosten met upselling, cross selling of deep selling.