Elk bedrijf wil het team uitbreiden met toptalent, want zij kunnen de organisatie naar een hoger niveau tillen. Maar om het talent over de streep te trekken is een TOP vacaturetekst essentieel. In deze blog geven wij jou 6 tips hoe jij een vacaturetekst kan schrijven om de talenten voor jouw onderneming te vinden.  

Here we go! 🔝  

1. Een goede vertaling van de job inhoud is key! 

 

Een goede functieomschrijving kan een kandidaat over de streep trekken. Maak er dus gebruik van om deze omschrijving zo aantrekkelijk mogelijk te maken! Maar hoe begin je hier nu aan? 🤔  

Eerst en vooral moet het duidelijk zijn waarom jouw organisatie nu zo leuk en bijzonder is om voor te werken. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat de kandidaat inzicht krijgt in hoe zijn/haar werkdag er uit zal zien. Zorg er dus voor dat ze in één oogopslag kunnen zien wat ze mogen verwachten en wat de voordelen zijn als ze worden aangeworven! 

❗️Er is een grote maar! Het is belangrijk dat je de voordelen aanhaalt maar, wees eerlijk over de jobinhoud! Ga geen voordelen of taken verzinnen want de waarheid komt altijd aan het licht.  

2. Stel jouw bedrijf op een goede manier voor! 

 

Jouw organisatie iets meer in de verf zetten om de juiste (potentiële) medewerkers aan te trekken is geen probleem. Maar het is wel belangrijk dat je open en transparant communiceert. Doe je niet anders voor dan je bent want zo krijg je een slechte reputatie en zal het nooit lukken om je toptalent te vinden.  

3. Gebruik de juiste zoekwoorden 

 

Hoe goed jouw vacature gevonden wordt is afhankelijk van de zoekwoorden! Zorg er dus voor dat je relevante zoekwoorden gebruikt. Denk hierbij aan termen die gerelateerd zijn aan de openstaande functie en zorg voor een originele boodschap want JIJ moet er tussenuit springen!  

 

💡 Voor de juiste zoekwoorden te definiëren kan je gebruik maken van online tools zoals: Google Keyword Planner, Ubersuggest, …  

4. Een goede opbouw en korte, bondige teksten!

 

Als je denkt dat een vacature ellenlange tekst moet bevatten en strak moet zijn heb je het mis. Maar dat is niet erg! Hoe moet het dan wel? Maak je vacature aantrekkelijk met een uitnodigende tekst en de juiste tone-of-voice en de juiste call-to-actions. 🚀

5. Vermijd clichétaal

 

Oh ja, vaak voorkomende spreekwoorden zullen kandidaten zeker en vast aantrekken. Nee, dat is niet waar! Probeer spreekwoorden zoals “Zoek jij een spin in het web?” of “Geen 9-tot-5 mentaliteit” te vermijden.

💡 Wist jij dat 1 op de 3 sollicitanten zich ergert aan dit soort taalgebruik? 😮

6. Wees transparant over de arbeidsvoorwaarden

 

Potentiële medewerkers vinden de arbeidsvoorwaarden zeer belangrijk in een job. Transparantie is hier dus zeer belangrijk. Maar hoe kan jij hier nu op inspelen als bedrijf? Het is geven en nemen en dat geldt ook bij het opstellen van een vacature. Zorg er dus voor dat je niet alleen veel vraagt maar ook veel te bieden hebt.

Bijvoorbeeld: flexibele werktijden, reiskostenvergoeding, vakantiedagen, een aantrekkelijk salaris, …  Op deze manier kan de kandidaat de noden afvinken en jij kan de kandidaat in korte tijd binnenhalen.

Zo, ben jij klaar om dat toptalent dat jij nodig hebt binnen te halen? Sla deze 6 tips op en zet ze in bij het rekruteren! Heb jij toch moeite met recruteren? Wist je dat we bij E-Volve gespecialiseerd zijn in recruteringscampagnes? Lees alvast het recruteringsverhaal van Horeca Van Zon!

 

 

 

 

Ben jij nu al overtuigd van onze skills? Plan je kennismakingsgesprek met Business Stylist Loriana en wie weet kunnen wij jouw onderneming helpen E-volueren!