Blaas je volgers omver dankzij jouw eerste Instagram Reel! 

In onze vorige blog gaven we je 5 tips om Instagram Reels succesvol in te zetten. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je een Instagram Reel maakt. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om op een creatieve en luchtige manier videocontent te maken. Met Reels maak je leuke, authentieke en korte video’s.  Je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden zoals: de duurtijdmuziek, de snelheid van je video, effecten en een timer. Maar… hoe begin je er nu eigenlijk aan?

Ontdek het in deze blog!   

 

Instagram Reel

1. Open je Instagram app 

Eigenlijk is het maken van een Instagram Reel zeer simpel. Je gaat onderaan naar het reels icoontje en vervolgens klik je rechtsboven op de camera. 

Je kunt ervoor kiezen om zelf een video te maken of een bestaande video uit je filmrol te selecteren. Wanneer je zelf een video maakt, dan houd je de ‘Reel knop’ ingedrukt en laat je deze los zodra je klaar bent met filmen. Als je een bestaande video selecteert, kun je de lengte eenvoudig bewerken. 

 

Instagram reels stappenplan

 

 

2. Het klinkt als muziek in de oren 

De muziekkeuze is heel belangrijk tijdens het maken van een Reel. Zorg dat je muziekkeuze past bij het type video dat je maakt. Gebruik de muziekbibliotheek van Instagram of je eigen audio. Staat je profiel op openbaar? Dan kunnen je volgers jouw audio gebruiken in hun eigen Reel.  

 

Instagram reels stappenplan

 

3. Slow motion of toch maar versnellen 

De snelheid knop biedt de mogelijkheid om je video te versnellen of juist langzamer af te spelen. Houd je van slow motion of wil je de opname versnellen om in het ritme van de muziek te blijven? Het kan allemaal met deze optie! 

 

 

4. 3.. 2.. 1.. Start!

Wil je een Reel maken van jezelf? Stel dan de timer in. Zodra je op ‘opnemen’ drukt, wordt er afgeteld van 3 tot 1.  

Om ervoor te zorgen dat de content die je maakt bij de juiste doelgroep terechtkomt, zijn hashtags van groot belang. Door de juiste en relevante hashtags te gebruiken word je sneller gevonden door je doelgroep én zullen je volgers ook sneller reagerenDit zorgt dan weer voor een hoger organisch bereik 

 

Instagram reels stappenplan

 

5. Een naadloze overgang creëren

Heb je verschillende beelden toegevoegd? Met de optie ‘uitlijnen’ zorg je ervoor dat je beelden een mooie overgang krijgen. Bijvoorbeeld: de overgang tussen de wisselingen van outfits. 

Door je doelgroep te inspireren ga je onrechtstreeks verkoop stimuleren. Als je relevante tips en inspiratie deelt gaat je engagement met je community stijgen. Relevant zijn wil overigens niet zeggen dat het altijd uitgebreid en diepzinnig moet zijn. Relevantie mag ook luchtig zijn.

 

 

6. It’s showtime baby!

Heb jij alle stappen toegepast? Perfect! Nu kun je nog tekst of stickers toevoegen en dan is het tijd om jouw eerste Instagram Reel te posten 

Vergeet niet om hashtags te gebruiken bij het plaatsen van je Reel. Je kunt bovendien ook kiezen om de video alleen op je story te zetten, op Reels zelf of op Reels en in je feed. Iedere extra view helpt je om je volgende doel te behalen: de “explore pagina” en de hashtagspagina’s bereiken! 

Door het grote aanbod op Instagram, moet je nu eenmaal onderscheidend zijn als ondernemeropvallen en dus andere content delen dan je concurrenten. Een bewegend beeld trekt bovendien meer aandacht, waardoor je volgers langer blijven hangen bij je content. Maar, het is belangrijk dat je als bedrijf niet blindelings content gaat delen. Goed nadenken wat én wie je ermee wilt bereiken is dus de boodschap!  

Instagram reels stappenplan

 

 

Wil jij ook weten waarom Pinterest een absolute MUST is voor jouw business?

Lees hier waarom jouw bedrijf Pinterest moet inzetten