In onze vorige blog Maak je website SEO proof pt. 1 kon je lezen hoe je dankzij slimme zoekwoorden hoger scoort met je website in zoekmachines zoals Google, Yahoo & Bing. Nood aan een kleine opfrisser? 

Je herinnert je vast nog wel de 3 belangrijkste SEO-pijlers

  • Zoekwoordanalyse of Key Word Research
  • On-page SEO of de technische kant van je website
  • Off-page SEO of dat wat buiten je website gebeurt

We begonnen met een sterke zoekwoordanalyse: welke woorden worden door jouw (potentiële) doelgroep vaak gezocht? Deze week gaan we nóg een stapje verder: met on-page en off-page SEO. Klaar om je website aan de top van de zoekmachines te krijgen? Daar gaan we! 👇🏼 

 

On-page SEO

Met on-page doelen we op de inhoud van je teksten. Het is wat meer aan de technische kant, maar hé, technisch hoeft niet meteen moeilijk te betekenen. 😉  Hieronder vind je 6 simpele tips & tricks waardoor je website nóg beter zal scoren in zoekmachines. 

 

  • Zorg ervoor dat er één zoekwoord in de URL van jouw relevante websitepagina terugkomt.

 

  • Zorg er óók voor dat je belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 woorden van jouw eerste paragraaf terugkomt. Google vindt dan je websitepagina des te belangrijker.

 

  • Gebruik media op je website zoals afbeeldingen en video’s. Niet alleen verhoogt dit de bezoekerstijd op deze pagina, het voegt ook extra waarde toe aan je pagina waardoor je website onrechtstreeks toch hoger kan scoren in de zoekresultaten!

  

  • Lange (leesbare) teksten scoren hoger! Content zoals een blog op je website scoort beter als hij minstens 1.500 woorden bevat. Maar zie wel dat de tekst leesbaar blijft op je website. Tussentitels en opsommingen zorgen voor een betere leesbaarheid waardoor je hoger scoort op online vindbaarheid.

 

  • Maak gebruik van ALT-tags. Dat is de tekst die verschijnt wanneer de afbeelding niet wil of kan laden. Zo weet jouw websitebezoeker wel nog altijd waarover de afbeelding gaat. Laat hier ook nog eens jouw zoekwoord in terugkomen

 

  • Kan je op je websitepagina doorlinken naar een andere websitepagina van je website? Bijvoorbeeld van blog naar blog? Doe dit en zorg voor een goede interne linkstructuur! Je houdt bezoekers langer op je website en Google vertrouwt je website nog meer. Zo scoor je meteen een pak hoger in de zoekresultaten! 
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Off-page SEO 

On-page is je website ondertussen geoptimaliseerd. Off-page kan dit ook! Wat bedoelen we hiermee? Off-page SEO is een zoekmachine-optimalisatie die buiten jouw website gebeurt. Je hebt het dus niet helemaal in de hand. Heel simpel gezegd: met off-page SEO zorg je dat je websitepagina zoveel mogelijk gedeeld wordt online.  

Hoe meer websites naar jouw websitepagina leiden, hoe hoger zoekmachines je websitepagina inschatten. Het geeft een teken van kennis en autoriteit. Gelukkig hoef je niet enkel maar op steun van andere websites te rekenen. Extern linken kan je zelf ook doen door je websitepagina te delen op je social media-kanalen. Ook dat is betrouwbaar extern linken waardoor zoekmachines je hoger plaatsen in zoekresultaten. Plus, het verkeer naar je website dat via je social media werd geleid is ook mooi meegenomen hé! 😉    

Zo zie je maar:  

Inzetten op SEO is gratis en kan je websitepagina hoger doen scoren in zoekresultaten van zoekmachines. Toch zie je dat er veel tijd en energie in gestoken moet worden om resultaten te krijgen. Met deze tips kan je er meteen aan beginnen! 

Heb je toch nog vragen of hulp nodig? Contacteer Business Stylists Valérie De Sousa en ontdek hoe E-volve je kan ondersteunen of bekijk onze opleidingen

Veel succes!