Je hoort het alsmaar vaker: Steeds meer organisaties zetten hun werknemers in als ambassadeurs. Bedrijven moedigen hun medewerkers aan om bedrijfscontent op een organische manier te delen. Dit begrip noemen we employee advocacy. Maar waarom maak je jouw medewerkers ambassadeur? Waarom is het zo populair en welke voordelen zijn hieraan verbonden? Dat ontdek je in onze blog! 👇

 

Employee advocacy is hot! 🔥 

 

Werknemers behoren tot de krachtigste ambassadeurs voor jouw bedrijf. Content die gedeeld wordt door medewerkers genereert daarom dubbel zo veel interactie (likes, comments & shares) dan wanneer dezelfde informatie gedeeld wordt door de organisatie zelf. Bovendien hebben bedrijven die investeren in employee advocacy tot 58% meer kans om toptalent aan te trekken en 20% meer kans om dit talent te behouden

Maar…hoe creëer je die ambassadeurs dan? 🧐 

 

1. Een fijne bedrijfscultuur is dé sleutel tot succes! 🔑

  

Een bedrijfscultuur waarbij iedereen dezelfde normen deelt. Dat wil iedereen toch? Ik hoor je al denken: “Dat is waar maar, hoe creëer ik nu het best een betrokken bedrijfscultuur?”. Het is heel simpel zet in op leuke activiteiten waar een hoge betrokkenheid is van de medewerkers.  

Bijvoorbeeld samen lunchen als een team in plaats van iedereen apart, organiseer een teambuilding, las regelmatig een meeting in zodat elke medewerker op de hoogte is van de lopende activiteiten. Op deze manier kan je de betrokkenheid binnen je onderneming verhogen. Benieuwd hoe wij dit bij E-Volve doen? Bekijk de beelden hieronder! 🤩  

Door deze activiteiten in te lassen geef je jouw team ook een reden om content te delen op hun privé social mediakanalen over jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat ze fier zijn op wat ze doen en graag voor je bedrijf werken. Alleen zo stralen ze deze positiviteit uit. 

2. Deel de doelstellingen en waarden van het bedrijf  

 

Door duidelijke doelen en waarden op te stellen weten (potentiële) werknemers wat de prioriteiten van de organisatie zijn. Wat zijn de waarden en doelstellingen van jouw onderneming? Als je hier nog niet echt over hebt nagedacht is dit jouw teken!  

Bij E-Volve hechten we veel belang aan de waarden van het bedrijf. Deze worden dan ook doorgetrokken in de aanwerving van Business Stylists. Op deze manier heb je échte ambassadeurs die achter het bedrijf staan! Het is wel duidelijk dat wij onze waarden goed geformuleerd hebben. Wat deze zijn zie je op de figuur hieronder. 😍👇🏼 

 

3. Levenslang leren en duidelijke richtlijnen = een schot in de roos! 🎯 

 

Iedereen heeft bang om fouten te maken. Daarom is het belangrijk om te investeren in opleidingen en in de toekomst van je mensen. Elke medewerker wil blijven evolueren. Via een opleiding verhoog je de leerkansen en worden competenties verder ontwikkeld, verbreed en verdiept.  

4. Moedig aan en beloon 

 

Niets is zo stimulerend als een schouderklopje. Social sharing mag geen last worden en niet aanvoelen als de zoveelste taak die aan de workload wordt toegevoegd. Moedig daarom je team aan en beloon ze met een leuke gadget. Bij E-Volve kregen de Business Stylists onlangs een leuke totebag ontworpen door Atelier Di Bianco. 🤩 

5. Zorg voor content om te delen

 

Contentcreatie is uiteindelijk een must. Zorg daarom dat er genoeg variatie is! Zodra je werknemers geïnspireerd en geïnformeerd zijn, zijn ze klaar om te beginnen delen. Gedeelde berichten door je mensen zijn bovendien veel persoonlijker.  

💡Wist je dat gedeelde berichten door je mensen tot 8x meer engagement behalen dan de oorspronkelijke post?  🤩  

#PROUDTOBEABUSINESSSTYLIST

 

Om succes te boeken met employee advocacy is er het één en ander nodig. De belangrijkste succesfactor is de betrokkenheid van je medewerkers. Bij E-Volve delen we bijvoorbeeld elke vrijdag een Instagram Story waar we écht trots op zijn. Zo krijgen onze volgers iedere week een kijkje achter de schermen bij E-Volve. #ProudToBeABusinessStylist

 
 

 

 

Zo nu ben jij weer helemaal mee met onze tips. We doen nog even een recap 

 

  • Employee advocacy is hot
  • Een fijne bedrijfscultuur is dé sleutel tot succes
  • Deel de doelstellingen en waarden van het bedrijf
  • Levenslang leren en duidelijke richtlijnen = een schot in de roos
  • Moedig aan en beloon
  • Zorg voor content om te delen
  • #ProudToBeABusinessStylist

 

Weet jij niet hoe je hieraan moet beginnen? Of wil jij jouw business op andere vlakken laten E-volueren? Plan nu je kennismakingsgesprek in en ontdek alle mogelijkheden.