Het einde van het jaar komt stilletjes aan dichterbij en dat betekent voor veel bedrijven: vooruitkijken naar het volgende jaar en de strategie bepalen, samen met een bijhorend marketingbudget. Dit zodat je weet wat er op het programma staat en wat de kosten zijn. Toch vinden veel bedrijven het moeilijk om een bedrag te plakken op de marketingdoelen die ze hebben. E-Volve wil jou hierbij helpen. In deze blog gaan we samen aan de slag!  👇

Waarom is het belangrijk om een marketingbudget te hebben?  

Het maken van een concreet marketingbudget heeft verschillende voordelen. Eén daarvan is: overzicht. Je hebt een overzicht van je marketingactiviteiten over het hele jaar én je weet welke kosten hier tegenover staan. Dit maakt het voor jou ook makkelijker om je strategie uit te voeren. Een helder plan en continuïteit is key! 🗝️ 

Bovendien zet het opmaken van een marketingbudget je ook aan tot nadenken. Je moet namelijk analyseren wat je afgelopen jaren hebt uitgegeven en wat heeft gewerkt en wat niet. Het is een ideaal moment om te evalueren. Wil je weten wat jouw marketinginspanningen jou uiteindelijk zullen opbrengen? Dan is dit het moment. 

Uit welke kosten bestaat een marketingbudget?  

Het marketingbudget is de “pot met geld” die jij voorziet voor de marcom van je bedrijf. Dit kan zijn: 

  • On- en offline marketingtools (Denk aan: MailChimp, Canva,…)
  • Advertentiebudget 
  • Printadvertenties 
  • Designprogramma’s 
  • De expertise van een marketingbureau 
  • …. 

Omzetpercentage 

De meeste bedrijven kiezen hun marketingbudget aan de hand van hun omzet. Dit is zeker niet onlogisch, want beide zijn met elkaar verbonden. Groeit je bedrijf, dan kan ook je marketingbudget meegroeien. Maar hoeveel procent moet je nu uitgeven aan marketing? Volgens onderzoek reken je best op 11-12% van je omzet. Wil je op korte termijn groeien? Dan zal je een groter procent moeten vrijmaken.    

Plus-min methode 

Maak een overzicht van alle marketingactiviteiten en bijbehorende kosten van het afgelopen jaar. Geef vervolgens per activiteit de meerwaarde aan: positief, neutraal of negatief. Denk dan vooral aan welke kanalen hebben gezorgd voor de meeste leads of naamsbekendheid.  

Haal alle negatieve activiteiten weg uit de lijst (nadat je even hebt stilgestaan bij waarom ze negatief zijn en of ze neutraal of positief zouden kunnen worden). Vul vervolgens de lijst aan met nieuwe activiteiten. Wanneer je al de positieve en nieuwe activiteiten optelt dan heb je jouw ideaal marketingbudget. 

Taakstellende methode

Deze lijkt hard op de vorige methode. Je gaat alle taken aanvullen die je vervult wil zien in het komende jaar. Je moet bij deze methode wel maandelijks of jaarlijks bijsturen zodat je zeker alle taken hebt toegevoegd. Net zoals de vorige methode is het ook hier belangrijk om een ervaren team erachter te zetten.  

💡Tip!  

Vind je het zelf moeilijk om een kijkje te nemen naar de toekomst van jouw bedrijf? Weet je niet hoe je moet beginnen en wat je echt nodig hebt? E-Volve helpt je hiermee aan de hand van het SMCompas! Check it out! 👀 

Sluitpostmethode

Bij deze methode neem je jouw verwachte omzet voor het komende jaar en trek je hier al de verwachte kosten van af. Wat overblijft wordt dan jouw marketingbudget. Deze methode is niet helemaal sluitend, want op een jaar kan er heel wat veranderen wat betreft onverwachte kosten.  Zeker in onzekere tijden zoals vandaag.

Het opstellen van je marketingbudget is dus geen nattevingerwerk en verreist enige ervaring en kennisBest ga je verschillende methodes combineren om te kijken wat voor jouw bedrijf haalbaar is. Met deze blog geven we je toch alvast de nodige basis om er juist aan te beginnen. 

Heb jij nog budget vrij voor jouw marketing en kan je nog extra handen en kennis gebruiken? Neem dan zeker een kijkje naar wat E-Volve voor jouw bedrijf en marketing kan betekenen!