Het succes van je onderneming ligt deels in de handen van je bestaande klanten. Daarom is het zo belangrijk om kwalitatieve klantenrelaties goed te onderhouden. De kunst is om jouw bestaande klanten te behouden en je klantrelaties verder uit te bouwen. Zoals eerder al aangehaald in onze blog over laaghangend fruit, is het soms efficiënter energie te steken in je bestaande klanten dan in nieuwe klanten. 

In deze blog geven wij 6 tips over hoe je jouw klantenrelaties behoudt en in contact blijft met je klanten. Want klanten die al in jouw bedrijf geloven, zullen sneller iets kopen van jou. #ThankUsLater 🙂 

 

 

#1 Nieuwsbrief 

Met een nieuwsbrief kan je je klanten en potentiële klanten op de hoogte houden over verschillende nieuwtjes. Dit kan gaan over acties, recente gebeurtenissen binnen je bedrijf, tips en tricks, …. Denk op voorhand goed na over de behoefte van je doelgroep en zorg dat je hier goed op inspeelt. Een handige tool om nieuwsbrieven te versturen is bijvoorbeeld Mailchimp. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Ontdek hier onze 5 tips voor e-mailmarketing!

Voorbeeld:

Je verkoopt brillen, de behoefte van je klant is om zijn bril zo goed mogelijk te onderhouden om er lang plezier van te hebben. Je kan tips geven over hoe je brillen het beste poetst (do’s & don’ts) en hieraan kan je de producten koppelen die je zelf verkoopt.  

#2 CRM-systeem 

Een CRM-systeem verzamelt gegevens van je klanten en je potentiële klanten op één digitale locatie. Op deze manier kunnen bedrijven de relatie met hun belangrijkste klanten/potentiële klanten in goede banen leiden. Hoe meer informatie je hebt over je klanten, hoe persoonlijker je deze kan benaderen. Zo kan je een persoonlijke boodschap op maat van de behoeften van de klant sturen.  

Voorbeeld:

Loes wordt volgende week 21 jaar en heeft in de zomer een paar schoenen bij jou gekocht. Je kan haar een persoonlijke mail sturen waarbij je haar feliciteert voor haar verjaardag en haar een kortingsbon van 15% geven op haar volgende aankoop. Je nodigt haar uit om langs te komen in de winkel en met haar voucher krijgt ze een unieke korting.  

 

#3 Social media  

Op social media kan je zowel met je huidige klanten als je potentiële klanten communiceren. De tone-of-voice, de manier waarop je communiceert, is hier wel zeer belangrijk. De informatie die je wilt meegeven moet aangepast zijn aan je doelgroep, zo niet verliezen je volgers al snel hun belangstelling. #HiOrBye 

Voorbeeld:

Je verkoopt interieurdecoratie en meubels, dan kan je op social media tips geven over het stylen van je huis. Door elke week een tip te geven zoals het stylen van je salontafel blijf je je volgers inspireren. Zowel je klanten als je potentiële klanten kunnen hier veel uithalen. Door hier consequent op in te spelen blijf je top-of-mind.  

 

website


#4 Website 

Jouw website is hét ultieme visitekaartje van je onderneming. Alles wat je huidige en je potentiële klanten willen weten moet hierop terug te vinden zijn. Zorg ervoor dat je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. Stel jezelf en je team voor en vertel waarom jouw onderneming het verschil maakt. Hello, is it me you are looking for?

#5 Google Mijn Bedrijf  

Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, is een gratis platform waarop je een bedrijfspagina kan aanmaken en beheren binnen Google. Je gegevens worden vertoond wanneer mensen in de zoekmachine of in Google Maps zoeken naar jou of een vergelijkbaar bedrijf. Het is dus belangrijk om deze zo volledig mogelijk in te vullen en steeds up-to-date te houden.  Free data for the win!

 

#6 Face-to-face

Last but not least, naast al deze online kanalen mogen we het face-to-face contact zeker niet vergeten. Een babbeltje slaan met je klanten of ze een kleine attentie geven in de winkel kunnen de meeste klanten zeker appreciëren. Heb je geen winkel maar verkoop je diensten? Dan kan je af en toe langsgaan bij je klanten of ze uitnodigen om te gaan lunchen. #HappyClients 

 

Wil jij weten wat fruit plukken en bestaande klanten gemeen hebben?

Lees dan zeker onze blog.