Sales angst? Het bestaat! En zo gooi je het overboord. 

 

Sales is één van de primaire motoren om je business te laten evolueren. De branding en identiteit van je onderneming zijn héél belangrijk, maar als puntje bij paaltje komt: we all have to seal the deal om onze omzet te laten stijgen. Laat dat laatste nu net iets zijn waar velen onder ons de grootste angst voor hebben.

 

Sales? I love it.

Als bedenker van het SMC-plan moet ik wel even iets bekennen: “ I love sales”

Het kiempje van mijn passie voor sales is 14 jaar geleden geplant door Jan Lux. Laat me het even kaderen.

Ik heb Communicatiemanagement gestudeerd aan Hogeschool PXL (toen XIOS) en in het laatste jaar kregen we een gastcollege van Jan Lux, sales trainer bij het toenmalige Concentra (nu het Mediahuis). Ik zie hem nog altijd binnenkomen.
Een knappe, charismatische man met een brede smile en een outfit om “U” tegen te zeggen. Ik zie zelfs de matchende rode streep van zijn Prada jas en schoenen nog steeds voor mij.

Hij begon zijn college met de vraag: “wat is de belangrijkste eigenschap van een goede verkoper?”.
En ik weet nog dat ik dacht, en ook zei: “goed kunnen praten!”. Wel, dat was dus fout! Want de beste eigenschap van een goede verkoper is LUISTEREN. Naast zijn fantastische outfit, zijn deze woorden voor eeuwig in mijn hoofd gebrand.

Na 14 jaar was dit gastcollege voor mij het begin van mijn passie voor sales. Na mijn eerste job als marketing assistente bij het domein Bokrijk ging ik aan de slag als sales voor het Mediahuis en werd ik opgeleid door (jawel!), de enige échte Jan Lux.

BON! Ik heb even gekaderd waar, wanneer en wie het zaadje geplant heeft.
Dus we kunnen verder…

 

Are you ready to seal the deal?

Of beter gezegd… Do you have the guts to seal the deal?

Ik merk tijdens de Business Stylings dat onze klanten het vaak moeilijk hebben om hun commerciële flair te ontplooien. En ik weet ook waarom. Vaak DURVEN ze niet.

Waarom niet? Dat heeft volgens mij 4 redenen.

 

You’re an ASS if you ASSUME.

In sales mag je nooit vooringenomen zijn. En eigenlijk geldt dit niet alleen in sales, maar in alles :-). “Die persoon gaat dat niet nodig vinden” of “die persoon gaat dat te duur vinden” of “die persoon gaat geen budget willen vrijmaken” … Tot op de dag van vandaag kunnen we niet in iemand anders zijn hoofd kijken. We weten niet wat de andere persoon denkt of van plan is. Het verhaal van de bouwvakker (met veel geld) die de intentie heeft om een dure bak te kopen, maar niet de tijd heeft gehad om zijn werktenue uit te trekken vooraleer hij een Porsche garage binnenstapt. En dan uiteindelijk niet geholpen wordt omdat hij er niet uitziet als een Porsche rijder…

 

Het gevoel: “ik smeer ze iets aan”

Sales heeft vaak een negatieve connotatie. Iets verkopen wil toch niet zeggen iets aansmeren?
Ik hoor vaak “ik wil de mensen niets aansmeren”. En dan denk ik “aansmeren?!”.
Als je een product of dienst wil verkopen, moet je er zelf 100% van overtuigd zijn dat het goed is. Of beter gezegd: je moet goed weten wat het product kan en wat het niet kan. Waar kan jij de oplossing bieden voor de noden een ander. Als dat je uitgangspunt is, dan gaat dat negatieve gevoel weg. Want je verkoopt niets, je adviseert en biedt een oplossing voor iemand zijn probleem.

Dit fragment uit The Wolf of Wall Street illustreert het in één minuut.

 

Schrik voor de mening van een ander.

Het is zo dat je om iets te verkopen of, misschien beter gezegd, om iets te adviseren stevig in je schoenen moet staan. Je mag niet bezig zijn met “wat denkt de persoon voor me nu van me?”. Ik schreef hier al eerder een blog over.

Bang voor teleurstelling.

We worden niet graag teleurgesteld. En ja, dat is de uitdaging wanneer je een product of dienst verkoopt. We zijn bang dat we een “nee” te horen zullen krijgen. Maar onthoud, het wil niet zeggen dat als iemand NU niet geïnteresseerd is in je product of dienst, ze dat nooit zullen zijn!

 

Are you ready to learn?

Kan je verkopen leren of niet? Ik zeg volmondig: JA!
Ik geef je bij deze een aantal tips om je commerciële flair te laten evolueren en je klaar te maken om die belangrijke deal te sealen 🙂

Wees NOOIT vooringenomen!

Ken de pro’s en contra’s van je product en/of dienst. Change your mindset: je verkoopt niet, maar je adviseert.

“Nee” is het woord bij uitstek! Go for no! Yes is the destination. Laat je niet ontmoedigen door het woord “nee”. De zee is groot genoeg en er zal vast iemand zijn die nood heeft aan jouw aanbod.

Iedereen heeft een mening over jou of over je product … Stel je de vraag of de mening die je ontvangt belangrijk is of niet.

 

Succes!
Business Stylist Loriana Allegrezza

Ken jij het verschil tussen spreken en BEspreken? Ontdek het hier