Sales is één van de primaire motoren om je business te laten evolueren. De branding en identiteit van je onderneming zijn héél belangrijk, maar als puntje bij paaltje komt: we all have to seal the deal om onze omzet te laten stijgen. Laat sales nu net iets zijn waar velen onder ons de grootste angst voor hebben. Hoe gooi je jouw sales angst overboord? Lees snel verder!
Sales? I love it!
Als bedenker van het SMC-plan®️ moet ik wel even iets bekennen: “ I love sales”. Het kiempje van mijn passie voor sales is 14 jaar geleden geplant door Jan Lux. Laat me het even kaderen. Ik heb Communicatiemanagement gestudeerd aan Hogeschool PXL (toen XIOS) en in het laatste jaar kregen we een gastcollege van Jan Lux, sales trainer bij het toenmalige Concentra (nu het Mediahuis). Ik zie hem nog altijd binnenkomen. Een knappe, charismatische man met een brede smile en een outfit om “U” tegen te zeggen. Ik zie zelfs de matchende rode streep van zijn Prada jas en schoenen nog steeds voor mij. Hij begon zijn college met de vraag: “wat is de belangrijkste eigenschap van een goede verkoper?”. En ik weet nog dat ik dacht, en ook zei: “goed kunnen praten!”. Wel, dat was dus fout! Want de beste eigenschap van een goede verkoper is LUISTEREN. Naast zijn fantastische outfit, zijn deze woorden voor eeuwig in mijn hoofd gebrand.
Na 14 jaar was dit gastcollege voor mij het begin van mijn passie voor sales. Na mijn eerste job als marketing assistente bij het domein Bokrijk ging ik aan de slag als sales voor het Mediahuis en werd ik opgeleid door (jawel!), de enige échte Jan Lux.
BON! Ik heb even gekaderd waar, wanneer en wie het zaadje geplant heeft. Dus we kunnen verder…
Are you ready to seal the deal?
2. Het gevoel: “ik smeer ze iets aan”
3. Schrik voor de mening van een ander.
4. Bang voor teleurstelling.
Are you ready to learn?
Kan je verkopen leren of niet? Ik zeg volmondig: JA!
Ik geef je bij deze een aantal tips om je commerciële flair te laten evolueren en je klaar te maken om die belangrijke deal te sealen.
-
Wees NOOIT vooringenomen!
-
Ken de pro’s en contra’s van je product en/of dienst. Change your mindset: je verkoopt niet, maar je adviseert.
-
“Nee” is het woord bij uitstek! Go for no! Yes is the destination. Laat je niet ontmoedigen door het woord “nee”. De zee is groot genoeg en er zal vast iemand zijn die nood heeft aan jouw aanbod.
-
Iedereen heeft een mening over jou of over je product … Stel je de vraag of de mening die je ontvangt belangrijk is of niet.
Succes!
Business Stylist Loriana Allegrezza
Ken jij het verschil tussen spreken en BEspreken? Ontdek het in onze blog!