SEO en SEA zijn twee termen die op elkaar lijken. 🤯 Maar is dat ook echt zo? We duiken dieper in beide termen. Wat houden deze termen in? Welke types bestaan er? En waarom integreer je best beide marketingstrategieën in jouw bedrijf? Let’s make it clear!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Maar waar draait het nu precies om? Het gaat er bij SEO om dat zoekmachines zoals Google, Bing, … organisch jouw website goed vinden én lezen zodat je website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten

Ja, je leest het goed. It’s all about organic! 🚀

 

Daarnaast is het een kosteloze marketingstrategie die ervoor zorgt dat de online vindbaarheid van je websiteverbetert.Dit kan je bereiken door onder andere gerichte zoekwoorden of kwalitatieve websiteteksten te gebruiken op je website. Het is géén ‘quick-fix’-strategie, maar bestaat uit verschillende elementen die je kunt toepassen zodat je website beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines.  

 

Wat is SEA?

SEA (Search Engine Advertising) is een marketingstrategie die er óók voor zorgt dat je producten, diensten, website of webshop beter en sneller gevonden worden in zoekmachines. But it’s all about money! 🤑

Je gaat je website promoten tegen een kost zodat diehoger in de zoekresultaten van zoekmachines terechtkomt. 

💡 Je betaalt wel pas wanneer iemand op je advertentie of website klikt.

 

Types SEA 

Er zijn verschillende soorten SEA maar, de twee bekendste advertentievormen zijn Google Ads en Google Shopping.

  • Google Ads zijn betalende zoekopdrachten die zowel voor producten als diensten ingezet worden. Je herkent ze aan het woord ‘Advertentie’ dat vóór de websitelink geschreven staat.
  • Google Shopping is een betalende zoekopdracht voor producten waarbij je meteen het product ziet, met de prijs, de leverancier en een link naar de website. 

Productgerelateerde bedrijven of handelaars kiezen meestal voor Google Shopping omdat het visueel aantrekkelijker is als de (potentiële) klant meteen het product kan zien. Deze optie is ook duurder dan Google Ads, want hier komt een extra factor bij kijken, namelijk de afbeelding van het product

 

Combineren, wie zijn best doet zal het leren

Ik zie je al denken: “Wij gaan inzetten op SEO, want dat is gratis!” Niet zo snel! Wij vertellen je nu waarom een combinatie van beide strategieën het best werkt. 🤔

 

Ondanks dat SEO een kosteloze marketingstrategie is moet je hier ook veel tijd en energie insteken om je website beter te laten resulteren in de zoekmachine. SEA daarentegen, zorgt ervoor dat je website bovenaan alle zoekresultaten verschijnt én geeft je ook meer inzichten over relevante zoekwoorden die (potentiële) klanten gebruiken om jouw producten/diensten te vinden online.

SEO en SEA gaan dus hand in hand. 🤝 Want als jij ziet dat er veel betalende klikken (SEA) zijn op een bepaald zoekwoord, dan is het een goed idee om een blog te schrijven rond dát zoekwoord. Zo stimuleer je op die manier dan weer gratis klikken (SEO) naar je website! Hello (free) traffic!  

Wil jij weten hoe je meer klikken naar je webshop of website haalt?
Lees dan de blog: Meer klikken naar je website of webshop? Dat doe je met SEA!

 

PS: Ben jij benieuwd wat E-Volve voor jouw bedrijf kan betekenen?
Boek dan nu een afspraak met Business Stylist Marijke Steegen.