Hoe belangrijk foto’s en video’s ook zijn op social media, als je geen goede tekst hebt, dan sla je de bal mis. Het belang van social media teksten wordt vaak onderschat, maar er komt meer bij kijken dan we denken. In deze blog geven we 4 tips om goede teksten te schrijven voor je social media post.  

 

Actief en informeel schrijven

De meerderheid van je volgers zitten op social media voor hun plezier. Door passief te schrijven kom je soms te formeel over en voelen je volgers zich vaak minder aangesproken. Een actieve zin is veel meer tothe-point en korter. Het leest prettiger waardoor je volgers meer aandacht besteden aan je post.

Voorbeeld 

Passieve zin: Met deze 4 tips zullen wij jou tonen hoe jij een kick-ass social media post zal schrijven 

Actieve zinMet deze 4 tips tonen wij jou hoe jij een kick-ass social media post schrijft 

Trek meteen de aandacht

 Zet de belangrijkste informatie in de eerste zinnen en begin met een aandachtstrekker. Stel bijvoorbeeld een vraag of begin met een straffe uitspraak. Op heel wat social media kanalen worden berichten afgebroken en is alleen de eerste zin zichtbaar. Vertel vervolgens de belangrijkste informatie dat je zeker wilt meedelen aan je doelgroep 

Voorbeeld

Wat kan een spin ons leren over ondernemen? –> Deze vraag vinden veel mensen vreemd, het trekt dus de aandacht.

Blog - Evolve - Wat kan een spin ons leren over ondernemen

 

#ToThePoint

 Probeer je teksten niet te lang te maken en vertel meteen wat je wilt zeggen. Draai niet rond de pot en vertel iets relevant voor je doelgroep. Denk op voorhand goed na wat je wilt vertellen en hoe je dat op een originele manier kan doen.  

Voorbeeld

Verkoop je bijvoorbeeld schoenen, vertel dan hoe je je schoenen best onderhoudt en welke producten jij daarvoor verkoopt. Dit is relevant voor je doelgroep: je geeft een handige tip terwijl je ook een product verkoopt.  

 

CTA of Call-To-Action

En CT -wat? Een Call To Action is een tekst dat vraagt aan een volger onmiddellijk een bepaalde handeling uit te voeren. Je hebt de aandacht getrokken met een opvallende vraag,  je boodschap is to the point en je informatie is gericht naar je doelgroep. Dan eindig je met een duidelijk CTA waarbij je de volgers vraagt om iets concreet te doen: “bel ons”, “contacteer ons”, “vraag meer informatie”, “ga naar onze webshop” …   Op deze manier overtuig je hen om tot een specifieke actie over te gaan. 

 

Wil je meer tips voor je social media? Lees dan onze blog “Vergroot gratis je bereik op social media dankzij deze 6 tips!”