Het Instagram-wat? Ja hoor! Je leest het goed, het Instagram-algoritme. Een mechanisme dat op basis van verschillende factoren bepaalt welke berichten eerst verschijnen op je nieuwsfeedWist je dat je posts vaak maar aan 10% van je volgers worden getoond? Hoog tijd om hier verandering in te brengen! 

Hoe zorg je er nu voor dat je posts bovenaan de nieuwsfeed van je volgers terechtkomen én dat ze je content ook effectief zien? 

Ontdek het in deze blog! 👀

1. Even opfrissen! Wat is het Instagram-algoritme ook alweer? 

Het is heel eenvoudig! Net zoals alle “Instagrammers” graag naar content kijken die hen aanspreekt, vindt Instagram het zelf ook leuk om jou die interessante content voor te schotelen! 😋

Het Instagramalgoritme zorgt er dus voor dat berichten volgens je voorkeuren getoond worden aan je volgers. 

 

2. Post regelmatig 

Regelmatig posten verhoogt niet alleen de betrokkenheid van je volgers, maar zorgt er ook voor dat je account kwalitatief hoger scoort. Bij E-Volve maken we op voorhand een contentplan waarbij we 3 posts per week voorzien. Op deze manier creëren we continuïteit in onze content! Kijk zeker eens een kijkje op onze Instagram!

PS: een regelmatig patroon wordt beloond door het Instagram-algoritme.

 

3. Maak gebruik van populaire hashtags

Hashtags zijn een zeer goede techniek om je bereik te vergroten. Onderzoek welke hashtags populair zijn voor je doelgroep en bij je post passen. Deze gebruik je voor je posts. Volgers zullen je sneller zien verschijnen in hun nieuwsoverzicht. Het resultaat? #meerinteractie

4. Stories: meer dan een verhaal

Stories zijn een belangrijk onderdeel van Instagram. Bij E-Volve posten we daarom ook regelmatig verhalen. Dit kan gaan over een nieuwe post, een leuke weekupdate, een nieuwe samenwerking, … 

Instagram Stories zorgen ervoor dat je profiel steeds bovenaan de nieuwsfeed van je volgers verschijnt. Je volgers worden voortdurend aangemoedigd om je content te bekijken. Handig, toch? 

5. Reageren, Instagram zal het je wel leren

Instagram geeft niet alleen prioriteit aan posts met veel likes en comments. De zichtbaarheid hangt ook af van je eigen engagement. Instagram is tweerichtingsverkeer. Het is een sociaal netwerk, remember? Het is dus belangrijk om je comments te beschouwen als een échte conversatie. Reageer op je comments én liefst binnen het uur om de visibiliteit van je posts niet te verlagen.

💡 Tip: Maak je stories interactief door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Je interactie zal gegarandeerd stijgen. Geen idee hoe je aan stories begint? Lees dan zeker onze blog: Catchy Instagram Stories? This is how we do it @E-Volve!

 

6. Onze conclusie? 

Het Instagram-algoritme is dé sleutel tot succes! 

Het is en blijft belangrijk om posts te plaatsen die je volgers leuk vinden. Wanneer een post veel likes of reacties ontvangt, wilt dit zeggen dat je bericht van goede kwaliteit is. Zolang er interactie blijft, is de kans groot dat je berichten regelmatig in de feed voorbij komen. 

Vergeet ook niet dat je onderscheidend moet zijn als ondernemer, opvallen en dus andere content delen dan je concurrenten. Een bewegend beeld is dus een must! Goed nadenken wat én wie je ermee wilt bereiken is dus de boodschap

Wil jij Instagram ook graag strategisch inzetten?

Neem dan een kijkje op onze E-Volve Academy en schrijf je in voor de opleiding!