Je hebt een Instagram-account voor je bedrijf? Top! Maar, is jouw bedrijfsprofiel sterk genoeg om de aandacht van je publiek te (blijven) trekken? Wij geven je 7 tips hoe je jouw bedrijf kan versterken op Instagram. Benieuwd? Let’s go!
 
 

1. Alles start met een duidelijke en aantrekkelijke biografie 

Wie E-Volve al een beetje kent, weet dat één van onze 5 how to communicate rules BE CLEAR is. En dat is op deze eerste tip zeker van toepassing. Want een duidelijke en aantrekkelijke biografie is key op Instagram. Je wilt namelijk dat nieuwe volgerspotentiële partners en klanten meteen weten waarvoor je bedrijf of organisatie staat en wat je doet. 

 

2. Ga voor een sprekende en harmonieuze feed 

Instagram is en blijft een visueel platform. Want ja hoor, we kijken allemaal graag naar mooie “dingen”. Zorg daarom voor een aantrekkelijke feed door de combinatie te maken van harmonieuze beelden en een passend kleurenpallet.  

Zorg bovendien voor een goede mix van de content die je brengt. Zet je producten en diensten in de kijker, maar vergeet ook zeker niet de inspirationele kant van Instagram. Denk aan: leuke beelden achter de schermen, tips & tricks in de kijker, een passende quote, …). Leef jezelf in in je klant en stel je de vraag: “welke content vindt mijn publiek interessant?”.

 

3. Word een actieve Instagrammer 

Actief zijn op Instagram, is dit belangrijk? Het antwoord hierop is: JA! En misschien wel één van de belangrijkste tips om jouw bedrijf te versterken op Instagram. Waarom? Wel, dit bepaalt namelijk de vindbaarheid van je Instagram-pagina en de betrokkenheid van je volgersDoor het algoritme van Instagram worden actieve profielen vaker getoond en heb je dus ook meer kans dat volgers je nieuwe berichten spotten 👀  Probeer daarom minimum 1 keer per week te posten zodat jouw feed relevant blijft.  

 

4. Gebruik #populairehashtags 

Als je denkt aan Instagram, denk je ongetwijfeld ook aan hashtags. Als je populaire hashtags gebruikt die aansluiten bij je foto word je veel sneller gevonden door andere Instagram-gebruikers. Bovendien kun je alleen maar op hashtag en accountnaam zoeken, dus wil je gevonden worden? Gebruik dan vanaf nu relevante hashtags onder je post.  

! Let op: overdaad schaadt! Gebruik daarom nooit meer dan 15 hashtags onder je post. 

 

5. Spring op de kar van Instagram Reels  

Oorspronkelijk was Instagram bedoeld om foto’s te delen, maar ondertussen kun je ook video’s verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de razend populaire Instagram Reels. Met deze nieuwe video-functie kun je korte en luchtige video’s van 15-30 seconden maken over je business. Ga dus eens op verkenning, want een goede afwisseling van foto’s en video’s zorgt voor dé perfecte mix.  

Ook bij E-Volve zijn we op de kar gesprongen & laten we zeggen: met groot succes! En veel plezier, dus test het zeker eens uit! 😉 

 

6. Maak gebruik van Instagram Story  

In onze 2e tip vertelden we je het belang van een mooie (en professionele) feed. In tegenstelling tot je feed moeten je Instagram stories niet altijd tot in de puntjes voorbereid zijn 

Heb je dus een spontane ingeving? Ga zeker je gang! Volgers zien graag real-life beelden of eens een spontane kijk achter de schermen. Bovendien zul je het aantal profielbezoeken op je Instagram-pagina zien verhogen als je consequent stories plaatst.  

7. Zeg het met Highlights 

Highlights, je hebt ze uiteraard al eens zien passeren. De cirkels met een verzameling van foto’s en filmpjes doen denken aan een permanent verhaal op je profiel. Ze zijn dé perfecte manier om je bedrijf aan (toekomstige) volgers en nieuwsgierige leads voor te stellen 

Klik in het midden van je bedrijfspagina op de cirkel “Nieuw” en sharen maar! Met uitgelichte categorieën leid je je volgers naar de informatie die zij nodig hebben. Wat dacht je van “Our team” of “Realisaties 2022”? Je kiest zelf per cirkel het thema dat jij in de kijker wilt zetten. Met een strakke visual als lay-out van je highlight creëer je een mooi geheel.  

De catch? Alle foto’s die je aan de highlights wilt toevoegen (dus ook je lay-out), moeten eerst op je story zijn verschenen. Maak daarom zeker gebruik van tip 6!🤗 

Let’s E-Volve your business! 

Er heerst veel concurrentie op Instagram. Daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Ook een eigen en consistente stijl is belangrijk. Zorg voor een afwisselende, maar harmonieuze feedGebruik foto’s en video’s en voeg populaire hashtags toe. Bewaar je belangrijkste stories als highlights zodat je klanten in 1 oogopslag je bedrijf leren kennen. Je zal snel merken dat jouw bedrijf zal evolueren op Instagram! Succes! 🤞🏼

 

Wil jij je Instagram ook strategisch inzetten?

Ontdek hier onze E-Volve opleiding “Instagram strategisch inzetten”