Waarom doe ik het? En vooral, hoe pak ik het aan?

 

Sinds 1 april 2017 ga ik als Business Stylist door het leven. How stop.. Business wat? Wel, als Business Stylist begeleid en coach ik ondernemers en hun team om sales, marketing en communicatie naar een hoger niveau te tillen. Daarom introduceer ik het SMC-plan in hun onderneming. Het SMC-plan staat, heel simpel, voor: sales-, marketing- en communicatieplan. Het is één overzichtelijk plan dat vanuit sales ontstaat en waar de marketing en communicatie strategisch uit voortvloeien.

Een Business Styling bestaat uit een combinatie van de introductie van het SMC-plan en mijn 4 sleutels tot succes! Het is de bedoeling om met de mix van deze tools ondernemingen een boost te geven.

Soit! Dat was dus nog even ter opfrissing van wat ik als Business Stylist doe 🙂

Tijdens mijn Business Stylings adviseer ik vaak om in het SMC-plan ook contentmarketing te integreren.

 

Wat is contentmarketing?

Als je het letterlijk neemt, kan je het zien als het vermarkten van je inhoud om zo een relatie met je klant en je potentiële klant aan te gaan. Eigenlijk is contentmarketing een marketingtechniek waarbij waardevolle en relevante inhoud wordt gecreëerd en verdeeld over verschillende kanalen om een bepaalde doelgroep te bereiken en om hen te triggeren tot een winstgevende actie.

 

Waarom adviseer ik het vaak?

Contentmarketing heeft tal van voordelen. Persoonlijk vind ik onderstaande puntjes het belangrijkst:

1. Merkreputatie/branding

Op de reputatie van je onderneming heb je weinig vat. Iedereen heeft een mening en dat heb je niet in de hand. Wat je wel in de hand hebt is hoe je jouw merkreputatie kan beïnvloeden. Door sterke content de wereld in te sturen kan je laten zien wie je bent, waar je als bedrijf voor staat en kan je een positief gevoel creëren bij jouw merk.

2. Lead generation

Contentmarketing is cruciaal in het klantwervingsproces. De eerste stap hier is bedenken WAT je gaat zeggen en tegen WIE. Je moet een goede balans vinden tussen wat je als onderneming wil vertellen en wat je doelgroep wil horen. Met interessante en relevante content trek je leads aan die waardevol zijn voor je onderneming! Vergeet niet met een call-to-action te werken als je wil dat je publiek een bepaalde handeling doet.

3. Klantrelaties

Door regelmatig interessante content te plaatsen, laat je zien dat je als onderneming wat te vertellen hebt en is de kans groter dat mensen je in de gaten houden. Je biedt de klant meer dan alleen het product of dienst. Hierbij komt storytelling en gepersonaliseerde content naar boven, wat je prima in je content kunt verwerken.

4. Conversies

Dit is waar het voor de meeste bedrijven uiteindelijk om gaat: doelen bereiken. Contentmarketing vergt een lange adem en de resultaten zullen misschien nog niet zichtbaar zijn in de eerste weken, maar het betaalt zich zeker terug! Door jouw relevante content trek je ook de juiste doelgroep aan en is de kans groter op meer relevante views, websiteklikken, downloads, aankopen etc. 

5. SEO

Goede content- en zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten. Dit betekent dat klanten en potentiële klanten je sneller en beter zullen vinden. Bovendien creëer je een zeker gevoel van vertrouwen en betrouwbaarheid bij het publiek wanneer je goed scoort in de zoekresultaten van Google.

 

 ___________________

 

Contentmarketing vanuit mijn praktische ervaring:

 

La Bottega Styling Booth en Beauty Bar

Toen ik bij La Bottega werkte (nog in mijn “in dienst” carrière) nam ik voor de eerste keer contentmarketing op in de marcom-strategie. Bij La Bottega staat beleving centraal! Het is een belevingswinkel waar mode, beauty en food samenkomen. Bovendien kan je nog eens van kop tot teen gestyled worden door een Stylist, kan je een Personal Shopper boeken en je kan er make-up advies krijgen. De uitdaging was echter om die beleving, en vooral de traffic/conversie, online door te trekken. Contentmarketing kwam al snel aan bod!

Ik introduceerde de La Bottega Beauty Bar en Styling Booth. Dit zijn 2 digitale programma’s met als doel op een vlotte, korte en toch ‘inhoudelijke’ manier het aanbod van La Bottega in de kijker te zetten. Ik vond erg belangrijk om continuïteit te brengen. Daarom lanceerden we telkens 10 afleveringen en konden we hier een vervolg aan breien. Deze content werd via alle communicatiekanalen van La Bottega verspreid.

Resultaat? In een mum van tijd een stijging van on- en offline traffic en directe vraag in de winkel. 

 

 

 

Flashmagazine.be

Als Business Stylist ben ik vandaag de dag ook aan de slag bij Intermedia. Intermedia is een uitgeverij van o.a. het huis-aan-huis blad Flash Magazine. Flash valt elke maand bij meer dan 400.000 Limburgers in de bus. De uitdaging voor Intermedia ligt erin om de lezer ook digitaal te teasen en zo hun medium nog te versterken zodat zij crossmediale-campagnes kunnen uitwerken voor hun adverteerders en hun lezers op elk moment zowel offline als online kunnen bereiken.

Flashmagazine.be is een blogazine waar er elke dag een artikel verschijnt over de rubrieken: fashion, beauty, lifestyle, travel, food,… De bedoeling is om dagelijks content te creëren waardoor we het label “Flash” elke dag kunnen branden. Flashmagazine.be is content op zich, maar ook een contentmarketing tool voor de adverteerders en partners. De redactie van Flash zal op termijn leuke contentkapstokken creëren waar adverteerders hun product aan kunnen linken. Dus 2 vliegen in één klap.

 

 

Flashmagazine.be

Is je eigen mening het belangrijkst of niet? Kom het hier te weten!