Waarom vinden we verkopen soms niet fijn?

 

Heel wat ondernemers zijn vaak bezig met hun dienst of product, maar niet met de verkoop ervan. Maar, waarom niet? Want laat communicatie nu net datgene zijn waardoor je je verkoop kan boosten.

If you’re in it for the long run, dan moet je durven verkopen #DareToSell

Want wat gebeurt er als je niet verkoopt? Dan zal je business over 25 jaar misschien daardoor niet meer bestaan.

Maar, waarom vinden we verkopen dan niet fijn? Sales heeft vaak een negatieve connotatie. Ze zijn te pusherig, hun sales-praat is eigenlijk toch maar gladde praat, ze dragen te veel parfum in hun veel te strak pak én ze praten zo veel. Maar echt zó veel!

Maar als jij een oplossing kan bieden voor de noden van een ander, wat is daar nu negatief aan? Je moet alleen zelf 100% van overtuigd zijn dat jouw product en/of dienst goed is én dat het een oplossing biedt voor iemand zijn/haar probleem.

Goede “praters” zijn niet altijd goede verkopers

Als we vragen “Wat is de belangrijkste eigenschap van een goede verkoper?” krijgen we vaak het antwoord “Goed kunnen praten!”

Maar horen we soms niet enkel maar “blah blah blah”, zoals dit liedje van Armin van Buuren?

 

Klopt ook, want eigenlijk is de beste eigenschap van een verkoper LUISTEREN.

Een goede verkoper luistert naar de klant en op basis van de noden gaat de verkoper de juiste producten en/of diensten adviseren. Wij bij E-Volve noemen ze dus liever matchmakers. Ze matchen daadwerkelijk hun producten en/of diensten met jouw vraag.

The Key 🔑blog, sales, verkoop, mindset, E-Volve, Hasselt, inspiratie

Luisteren → de juiste vragen stellen → de vraag (be)antwoorden met jouw producten en/of diensten.

Vanaf het moment dat je als verkoper er op deze manier naar kijkt, is het gevoel dat je iemand iets aansmeert minder aanwezig. Want je smeert niets aan, je adviseert en biedt een oplossing voor iemands probleem.

Dus change your mindset: je verkoopt niet, maar je adviseert.

Are you ready to seal the deal? Wil je toch nog enkele tips om je commerciële flair te laten evolueren? Lees dan hier onze blog “Sales angst? Het bestaat! En zo gooi je het overboord.”