Verkopen, het is een vak apart. Men zegt wel eens dat je geboren wordt met een talent voor verkopen, met een unieke skill. Verkopen geeft vaak de indruk dat je een product moet opdringen bij een klant die er niet altijd iets aan heeft. Daarom vinden we verkopen doorgaans ook minder leuk om te doen. Maar hoe komt dat? En waarom vinden we verkopen niet fijn?

We vertellen het je graag in deze blog!👇🏼 

Let’s start selling

Heel wat ondernemers zijn vaak bezig met het uitwerken van een dienst of product, maar niet met de verkoop ervan. Maar, waarom niet? Communicatie en marketing zijn net dé 2 instrumenten waarmee je je verkoop kan boosten.

 

If you’re in it for the long run, dan moet je durven verkopen. #DareToSell 

Heb je al eens nagedacht wat er gebeurt als je je product of dienst niet promoot? De kans is groot dat je business over 25 jaar misschien niet meer zal bestaan. Om dat te vermijden is het nodig dat je doelpubliek weet welke nood jouw product of dienst inlost. Nog belangrijker is dat ze hier voldoende aan herinnerd worden zodat ze je product niet vergeten.

Je kan bijvoorbeeld jarenlang hetzelfde wasmiddel gebruiken zonder er reclame van te zien. Maar op een dag zal je ergens anders op de hoogte raken van een nieuw wasmiddel waardoor je het wel eens uitprobeert. Beide producten zijn gelijk aan elkaar, maar zonder marketing en communicatie voor het oude product zal je het waarschijnlijk niet meer kopen. 

 

Jaw Drop Omg GIF by truTV’s The Carbonaro Effect 

 

Verkopers zijn praatjesmakers 

We weten ondertussen dat verkopen nodig is om een business te laten draaien. Hoe komt het dan dat sommigen ondernemers verkopen helemaal niet fijn vinden? Sales heeft vaak een negatieve connotatie. Verkopers worden gezien als té pusherig. Hun sales-praat is een manier om je in te pakken én ze praten zo veel dat ze vergeten naar welk product je echt op zoek bent. Maar wat als je met verkopen net een potentiële klant net doet inzien dat je een oplossing kan bieden voor hun noden? Is dat dan negatief?   

Verkopers zijn niet enkel goede praters. De beste eigenschap van een verkoper is namelijk LUISTEREN. Een goede verkoper luistert naar de klant en op basis van de noden gaat de verkoper de juiste producten en/of diensten adviseren. Wij bij E-Volve noemen ze dus liever “matchmakers”. Ze matchen daadwerkelijk hun producten en/of diensten met jouw vraag.

💡 Wist je dat… Business Stylist en Project Manager Marijke Steegen de “matchmaker” van E-Volve is? Met de E-Volve Academy benadert ze iedere dag bedrijven en gaat ze op zoek met welke opleiding of formule we hen kunnen ondersteunen. We leggen de focus op hoe we organisaties kunnen laten groeien. We vertrekken daarmee vanuit de nood die in het bedrijf aanwezig is.

 

Seal the deal: 6 tips om te scoren met verkopen  

Verkopen is niet altijd een makkelijke job. Met deze 6 tips boost je je skills zodat verkopen weer fijn wordt!  

1. Luister eerst naar het verhaal van je potentiële klant.  
2. Stel de juiste vragen. Door vragen te stellen kan je beter definiëren waar deze persoon nood aan heeft.
3. Matchmaker time! Ga op zoek naar de producten of diensten die de vraag van je potentiële klant beantwoordt. 
4. Dring je niet op. De klant zal zelf beslissen wanneer hij of zij een product koopt.  
5. Geef het juiste advies. Ben je zelf niet overtuigd van het aanbod dat je voorstelt, dan is het beter dan je het niet verkoopt.  
6. Wees 100% eerlijk. Want eerlijkheid wordt altijd geapprecieerd.

 

Excited Season 1 GIF by The Office

 

Met deze 6 tips zal je ongetwijfeld scoren bij het verkopen. Het gevoel dat je iemand iets onnodig aansmeert, zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Onthoud dat je naast verkopen ook een adviserende rol inneemt en een oplossing biedt voor iemands probleem. Blijf altijd vriendelijk en dring je niet op. Dus change your mindset: je verkoopt niet, maar je adviseert! 

Heb je handen of kennis te kort om je marketing en communicatie
naar een hoger niveau te tillen?
 

Dan is E-Volve Plug & Play iets voor jouw organisatie!