Voor eens en voor altijd: wat is SEO en SEA? En wat is het verschil tussen de twee? We leggen het je in deze blog heel simpel uit. We duiker dieper in beide termen en adviseren je waarom je best beide marketingstrategieën integreert in jouw bedrijf!  

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het gaat er bij SEO om dat zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, … organisch jouw website goed vinden én lezen zodat jouw website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

SEO is een kosteloze marketingstrategie die ervoor zorgt dat de online vindbaarheid van je website verbetert.Dit kan je bereiken door onder andere gerichte zoekwoorden of kwalitatieve websiteteksten te gebruiken op je website. SEO is géén quick-fix’-strategie, maar bestaat uit verschillende elementen die je kunt toepassen zodat je website beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

 

Wat is SEA?

SEA (Search Engine Advertising) is een marketingstrategie die er óók voor zorgt dat je producten, diensten, website of webshop beter en sneller gevonden worden in zoekmachines, maar waar je wél voor betaalt. Hierbij ga je je website promoten tegen een kost zodat die hoger in de zoekresultaten van zoekmachines terechtkomt. Je betaalt wel pas wanneer iemand op je advertentie of website klikt. 

 

Types SEA 

De twee bekendste advertentievormen in zoekmachinemarketing zijn Google Ads en Google Shopping.

  • Google Ads zijn betalende zoekopdrachten die zowel voor producten als diensten ingezet worden. Je herkent een Google Ad aan het woord ‘Advertentie’ dat vóór de websitelink geschreven staat.  
  • Google Shopping is een betalende zoekopdracht voor producten waarbij je meteen het product ziet, met de prijs, de leverancier en een link naar de website.   

Productgerelateerde bedrijven of handelaars kiezen meestal voor Google Shopping omdat het visueel aantrekkelijker is als de (potentiële) klant ook al meteen het product kan zien. Deze adverteeroptie is ook duurder dan Google Ads, want hier komt een extra factor bij kijken, namelijk de afbeelding van het product. 

 

Combineren, wie zijn best doet zal het leren

Ik zie je al denken: “Laten we volledig inzetten op SEO, want dat is gratis!”. Niet zo snel! Was het maar zo simpel, toch? 😉  Wij vertellen je nu waarom een combinatie van beide strategieën het best werkt.    

SEO mag dan wel een kosteloze marketingstrategie zijn, toch steek je hier veel tijd en energie in. Simpelweg omdat SEO een verzameling van strategieën is en je best met ze allemaal aan de slag gaat zodat je website beter gevonden kan worden in zoekmachines. 

SEA zorgt er niet alleen voor dat je website bovenaan alle zoekresultaten verschijnt, het geeft je ook meer inzichten over relevante zoekwoorden die (potentiële) klanten gebruiken om jouw producten en diensten te vinden online. Je weet exact hoeveel klikken een bepaald zoekwoord krijgt, hoeveel elk zoekwoord kost en wat de doorklikratio naar jouw website per zoekwoord is.  

Vanuit deze belangrijke inzichten kan je weer aan de slag met de SEO-strategie. Want als jij ziet dat er veel betalende klikken (SEA) zijn op een bepaald zoekwoord, dan is het een goed idee om een blog te schrijven rond dát zoekwoord. Zo stimuleer je op die manier dan weer gratis klikken (SEO) naar je website! Hello (free) traffic!   

Als je beide marketingstrategieën blijft analyseren en optimaliseren, kan jij jouw product, dienst, website of webshop nóg beter in de kijker zetten en zo meer verkeer naar jouw website of webshop genereren. WIN-WIN!  

 

Stay tuned! Want in onze volgende blog over SEO en SEA nemen we je mee naar de 3 pijlers waar SEO op steunt én leggen we je stap-voor-stap uit hoe je met SEA aan de slag gaat 

 

 

Wil jij weten hoe je je website meer laat opbrengen?

Ontdek het in deze blog!