In onze vorige blog “SEO, SEA, SE-WHAT?! Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn! maakten we voor eens en altijd het verschil duidelijk tussen SEO en SEA. Hoe beide marketingstrategieën eigenlijk hand-in-hand gaan, zoals Bert & Ernie! 😉  

Wil jij dat je website beter gevonden wordt in de zoekmachines? Dan is de first step: jouw SEO, oftewel Search Enging Optimization op punt zetten. Hiervoor hoef je niet te betalen, maar er steekt wel wat tijd en energie in! Maar hoe ga je ermee aan de slag? In deze blog focussen wij op de eerste pijler: zoekwoordanalyse of Keyword Research. Check it out!👇🏼 

 

Hoe doe je dat, een zoekwoordanalyse?

Het woord zegt het zelf al. Jij gaat nadenken over welke zoektermen relevant zijn voor jouw (potentiële) klanten om je producten en diensten online te vinden. 

 

Stap 1: Doe je onderzoek!

Ga na op welke woorden er het meest worden gezocht wanneer ze jouw product of dienst in een zoekmachine zouden intypen.  

  • Zoeken ze via je sector vrij algemeen?   

  👉🏼  “Keuken kopen” 

  • Zoeken ze vooral vergelijkend tussen concurrenten? (het … vs. … -verhaal). 

👉🏼  “Laminaat keuken vs. Massief keuken” 

  • Zoeken ze op het kopen van jouw producten of diensten ( … kopen of … winkel of … bestellen) 

👉🏼  “Keuken kopen”  

👉🏼  “Keuken winkel”  

! TIP: (Potentiële) klanten zoeken meestal naar een winkel in de buurt van hun locatie. Zet dus zeker je regio, stad, dorp, land mee in de lijst van je zoekwoordanalyse. 

 

Stap 2: Welke woorden gebruik je?

Als je alle mogelijke zoekwoorden of keywords hebt opgelijst, kom je aan de hand van een zoekwoordenplanner te weten welke woorden nu relevant genoeg zijn voor jouw website. 

! TIP: De zoekwoordenplanner van Google of Google Chrome-extensie ‘Ubersuggest’ zijn gratis tools die je kan gebruiken om te kijken of jouw zoekwoorden relevant genoeg zijn. Beide tools laten je onder andere zien hoe vaak er maandelijks naar jouw zoekwoorden wordt gezocht en geeft ook aanvullende zoekwoordsuggesties die misschien nóg beter scoren dan jouw zoekwoorden. Handig toch?!  

Kies je favoriete tool en haal je volledige lijst met zoekwoorden erdoor. Je gaat énkel de meest relevante woorden integreren in jouw websiteteksten!    

 

Stap 3: Denk ‘out of the box’! 

Heb je alle mogelijke termen overwogen denk je? Gebruik dan Google als inspiratiebron! Je komt misschien nog termen tegen waar je niet aan hebt gedacht.   

Google helpt je zelfs op 3 manieren verder: 

1. “Automatisch aanvullen” : zodra je een woord begint te typen in de Google zoekbalk, probeert Google te voorspellen wat je aan het zoeken bent. Dat heet automatisch aanvullen. Kijk dus naar deze suggesties!   

 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

 

2. “Mensen vragen ook”: Sommige zoekopdrachten in Google geven de suggestie “Mensen vragen ook” weer. Daarin worden meestal vragen opgesomd waar mensen over jouw zoekwoord ook nog naar zoeken. Neem deze vragen eens door en probeer op die manier in het hoofd van jouw (potentiële) klant te kijken. 

3. “Gerelateerde zoekopdrachten”: Onderaan de eerste pagina van alle Google- zoekopdrachten vind je deze sectie terug. Bekijk deze formuleringen om te checken of er ook nog een andere manier is om jouw zoekwoord te formuleren en die dan eventueel toe te voegen aan jouw lijst van zoekwoorden!    

 

Met een sterke zoekwoordenanalyse maak je jouw website al voor een groot deel SEO-proof! Wil je weten hoe je nog hoger scoort in zoekmachines? We vertellen het je volgende week in deel 2! Stay tuned!