Met maar liefst 2.8 miljard actieve gebruikers is Facebook hét populairste social media kanaal bij uitstek. Het biedt een unieke kans om jouw doelgroep beter te bereiken én om zo jouw verkoop te stimuleren. Dit maakt adverteren op Facebook zeer interessant. De voordelen? Het hoeft niet veel te kosten én je kan met een klein budget al veel bereiken.  

Maar, wat kost adverteren op Facebook nu eigenlijk? En wat maakt adverteren op Facebook zo aantrekkelijk?

Ontdek het in onze blog! 👀

 

1. First things first: wat zijn Facebook-advertenties?  

Een Facebook-advertentie is een betaald bericht dat verschijnt op het nieuwsoverzicht van je doelgroep om zo je bedrijfproduct en/of dienst te promotenDeze advertenties zien eruit zoals de andere Facebookberichten waardoor het dus minder als “reclame” wordt beschouwd. Facebook biedt je zo een unieke kans om jouw doelgroep beter te bereiken én om zo jouw verkoop te stimuleren. 

 

2. Let’s talk money: iets wat geld kost, moet iets opleveren, toch?

Adverteren op Facebook kan aan elk budget. Je kan een Facebook-post al “boosten” voor €5 of je kan een uitgebreide Facebook-advertentiecampagne opzetten voor honderdetot duizenden euro’s.  

Je wilt met je bedrijf doelgericht de juiste potentiële klanten bereiken. In ieder geval kost adverteren op Facebook minder dan een printcampagne én is het efficiënter omdat je met het kanaal heel specifiek kan targeten 

Echter moet je wel rekening houden met verschillende factoren die de prijs bepalen.

1. Doel
2. Doelgroep
3. Locatie
4. Periode en herhaling

Start met een beperkt advertentiebudget. Investeer bijvoorbeeld minimum €10 per dag.

Hoe doe je dit?

  • Bepaal de doelstelling van de advertentie

Het bepalen van je budget begint bij het bepalen van je doelstelling. Wat wil je bereiken met je Facebook-advertentie? Meer verkeer op je website? Meer mensen die jou contacteren? Merkbekendheid? …  

 

  • Bepaal je doelgroep

Als je weet wat de doelstelling is van je advertentie kan je je doelgroep vastleggenJe kan je eigen doelpubliek bepalen op basis van demografische kenmerken zoals geslacht, woonplaats, leeftijd, interesses en gedrag.  

 

  • Bepaal de locatie en straal

Wil je een product lokaal verkopen? Dan kan je ervoor zorgen dat alleen de inwoners binnen een specifieke straal rond je winkel je advertentie zien Met andere woorden, je kan je doelgroep heel specifiek selecteren.  

 

  • Bepaal de duur van je advertentie

Hoelang je jouw promotie of campagne wilt laten lopen heeft zeker invloed op je budget. Hoe langer jouw campagne loopt en hoe vaker je de advertentie wilt weergeven, hoe groter je budget moet zijn. 

 

In een notendop:

Om een advertentie succesvol te laten worden moet je weten wat je wilt bereiken en naar wie je welke boodschap wilt overbrengen. Wil je 5 euro per dag uitgeven? Dat kan! Wil je €500 per dag uitgeven? Dat kan ook. Adverteren op Facebook hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn én is ook haalbaar voor kleinere ondernemingen👆🏼 

 

3. En nu: aan de slag! #showtime!

Facebook is een heel krachtig platform om jouw bedrijf, groot of klein, te promoten. Adverteren op Facebook is dus heel effectief als je het op de juiste manier aanpakt. En vergeet niet, een advertentie is pas succesvol als jouw doel behaald is! 

Heb jij hulp nodig bij het opzetten advertenties of heb je geen tijd om jouw Facebookadvertenties op te volgen? Contacteer ons of bekijk onze hands-on opleidingen!

Wil jij starten met adverteren op Facebook? Ontdek dan hier meer over onze opleiding: Succesvol adverteren op Facebook in 5 stappen