2022 was een heuse rollercoaster; van covid-19 tot de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende crisis. We werden niet gespaard! Maar wat heeft dit alles als effect op de digitale marketingtrends? Blijven we vasthouden aan onze huidige marketingstrategieën? Moeten we downsizen of zijn we klaar om te upspicen?  

In deze blog inspireren we jou met 6 digitale marketingtrends voor 2023. Ontdek ze in onderstaande blog. 👀 

1. Het algoritme bepaalt je content

 

Facebook gaat boomend social mediakanaal TikTok achterna en gaat meer inzetten op content die bepaald wordt door het algoritme en niet door wie je volgt of ‘leuk vindt’. Er wordt steeds minder gepost op Facebook, zelfs Facebookgebruikers tonen steeds minder engagement op de posts van hun vrienden.  

Facebook gaat zich in de toekomst meer focussen op content waarvan ze denken dat je het interessant vindt. Of dit kanaal echt TikTok achterna kan gaan met het algoritme?! We we’ll see in 2023! 😉 

💡 Via Facebook kan je niet alleen inzetten op korte video’s, maar ook op lange video’s, teksten, foto’s en zoveel meer… Wist jij dat dit de winnende troef is?  

2. Personalisatie: dé manier om te verleiden! ️

 

Personaliseren is de go to term om 2023 mee te starten! Er komen steeds meer producten op de markt, de consument heeft meer keuze, maar voor welk producten moeten ze nu gaan? 🤔 

Juist ja! De klant kiest altijd voor het merk of product waarmee hij/zij de beste connectie heeft. Het is dus belangrijk dat je jouw marketing en producten personaliseert op jouw doelgroep.  

Hoe kan ik mijn marketing personaliseren?  

Door kleine veranderingen in te voeren kan je al een verbluffend resultaat behalen! Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan gepersonaliseerde nieuwsbrieven? Spreek je klant aan met de voornaam! Je zal zien dit levert dadelijk een beter resultaat op want jouw consument voelt zich aangesproken én je creëert een band met elkaar. 💪🏽 

Nogmaals, een kleine inspanning levert verbluffende resultaten op. Volgens een onderzoek van Epsilon zou 80% van de consumenten eerder zakendoen met een merk dat een gepersonaliseerde ervaring biedt. 

De boodschap: personaliseren maar! 😎 

3. Creatorship  

 

Deze trend haalde we ook vorig jaar al aan als een belangrijke trend, maar de snelheid waarmee het belang van creatorship groeit is ongezien. 🚀 

Even herhalen: User-generated content (UGC) is content gemaakt door onafhankelijke en subjectieve gebruikers van een product of dienstDenk bijvoorbeeld aan iemand die zijn volledig nieuwe outfit post op Instagram en het merk tagt. Of simpelweg iemand die zijn té gedresseerde koffie met je deelt op zijn story en de locatie er aan koppelt. 

Je hebt er als bedrijf weinig vat op, maar het integreren in je digitale strategie heeft zeker zijn voordelen. 🤳 Het is namelijk ideaal om op een vertrouwelijke manier te connecteren met je doelpubliek. Het maken van relevante en aantrekkelijke content wordt dus nog belangrijker en hierbij spelen creators zoals je ziet een cruciale rol.

💡 Wist je dat consumenten tot 2,4x meer geneigd zijn om door gebruikers gegenereerde inhoud te vertrouwen in vergelijking met door merken gemaakte inhoud? We geven je graag een voorbeeld mee, gemaakt door contentcreator Camille Botten

4. Sustainability  

 

De hedendaagse consument is zich meer dan ooit bewust van het effect van zijn koopgedrag op het milieu en de samenleving. Mensen besteden daarom ook steeds meer aandacht aan de producten die ze kopen en de merken waarmee ze zich associëren met oog voor milieu en samenleving. 🌍 

Er zijn veel bedrijven die al overgestapt zijn op het duurzamer maken van hun brand. Ben jij hier nog niet mee bezig? This is your sign to do it in 2023!

5. Live video 🎥 

 

Live video is ongelooflijk populair bij consumenten! Wist je dat mensen 3x langer naar live video kijken dan naar vooraf opgenomen video’s? Video is ook dé populairste manier om nieuwe producten voor te stellen aan consumenten.

Als je het live-element toevoegt maak je jouw video aantrekkelijker omdat het publiek het gevoel heeft er deel van uit te maken en de inhoud kan beïnvloeden, in plaats van alleen maar passief toe te kijken. Daarnaast zijn live video’s ook aantrekkelijk voor kijkers omdat ze inspelen op “FOMO” of fear of missing out. 

6. TikTok mag niet ontbreken binnen jouw marketing!

 

Zoals we vorig jaar al aanhaalden blijft TikTok ook in 2023 een zéér belangrijke trend die niet kan ontbreken in de marketingwereld. TikTok is booming en dat weet iedereen! Dit is hét sociale medium waar video centraal staat. Met 1 virale video op TikTok kan je al een ster worden op het platform.  

Een virale TikTok creëren gebeurt soms van vandaag op morgen. Onthoud dat je content dan ook erg sterk moet zijn om een groot publiek aan te spreken. Dit kan een pakkend verhaal zijn, maar ook een banale mop. Het is dus geen garantie dat je TikTok zomaar viraal gaat.  

Zo, nu ben jij helemaal mee met de trends voor 2023. Ben jij klaar om deze trends toe te passen en ook in 2023 te schitteren met jouw team? Let’s do this! 💥 

 

Wil jij jouw marketing laten evolueren in 2023? Plan een afspraak en wij kijken hoe we je kunnen helpen!