Ben je al een beetje bekend met Instagram? Dan weet je vast ook dat bij iedere Instagram post in de omschrijving of in de reactie #hashtags worden geplaatst. Maar wist je ook dat je met de juiste hashtags niet alleen meer bereik hebt, maar ook nog eens jouw ideale klant kunt bereiken? Om ermee aan de slag te gaan vertellen we je eerst wat hashtags zijn. Welke hashtags goed zijn voor je bedrijf en hoe je jouw ultieme #hashtags kunt bepalen. We vertellen je het allemaal in deze blog!  

 

Hashtags, wat zijn dat?  

Een #hashtag is een woord (of reeks woorden) voorafgegaan door een hekje/matje (#). Als je op zo’n hashtag klikt, kom je op een overzichtspagina van die specifieke hashtag. Je kan hier alle berichten die gebruikers hebben aangemaakt met deze specifieke hashtag terugvinden. Veel gebruikers gebruiken deze functie om nieuwe inhoud te ontdekken met betrekking tot hun interesses, locatie, enzovoort. 

De ultieme #hashtags voor jouw business

Er zijn verschillende #hashtags die jij kan gebruiken. Wij verdeelden ze voor jou in 5 categorieën.  

Sector 

In welke sector is jouw onderneming actief?  #startup #zelfgemaaktekaarsen 

Product

Wat verkoop je? #kaarsen  

Specialisatie

Wat is er anders aan jouw product? #geurkaarsen #vegankaarsen  

Klant 

Waar gaat jouw klant naar op zoek? #Interieur #decoratie #homedeco 

Locatie 

Waar is je onderneming gelegen/actief? #Limburg #Hasselt #Hasseltkaarsen  

Extra tips

 

1. Kijk naar jouw concurrenten. 👀 

Het kan nooit kwaad om even te gaan spieken bij jouw concurrenten. Zij mikken namelijk op hetzelfde publiek als jou. Op deze manier kan je ook zien welke hashtags meer engagement hebben.  

2. Specifieke en algemene hashtags 

Je kan van elk woord een hashtag maken, maar dat wil daarom niet zeggen dat elk woord je business vooruit gaat helpen. Je moet hier een goede balans vinden tussen specifieke hashtags en algemene hashtags.  

3. Creëer je eigen hashtag 

Je kan ook je eigen ‘branded’ hashtag gaan gebruiken als extra onderdeel van je strategie. Bedenk eens wat een hashtag zou zijn wat bij jouw onderneming past. Je krijgt er niet meteen nieuwe volgers door, maar op den duur kunnen mensen jou wel vinden door deze hashtag. Ga hier wel niet mee overdrijven en hou het op 1 à 2 hashtags.  

💡!  Bij E-Volve is dit bijvoorbeeld #evolve en #evolvekeepevolving. 

4. Trial and error 

Haak je niet te hard vast op jouw hashtags en probeer er vooral mee te experimenteren. In je Business account kan je volgen hoeveel mensen je vinden aan de hand van je hashtags. Zo kan je verschillende hashtags uitproberen en kijken welke het beste werkt voor jou.  

Vergeet ook zeker niet je hashtags steeds up-to-date te houden en aan te passen bij nieuwe trends of veranderingen in je bedrijf.

 

 

Kort samengevat 🔄 

Verdeel je hashtags tussen de 5 categorieën. Het gebruik van hashtags is écht een trial and error gebeuren. Test wat voor jouw onderneming werkt. Experimenteer en vind een juiste balans tussen specifieke en algemene hashtags. 

 

 

Heb je graag hulp bij het uitwerken van jouw marketingstrategieën? Neem contact op met ons en we helpen je verder.