In onze blog “3 redenen waarom jouw bedrijf moet inzetten op Pinterest”,leer je Pinterest kennen. Hierin vertellen we waarom het belangrijk is dat je Pinterest meeneemt in je contentplan, samen met je andere social media kanalen.

Krijg je zin om te starten met Pinterest, maar je weet niet hoe? Wij helpen je op weg met deze 5 tips!

 

1. We beginnen bij het begin 

Maak onmiddellijk een zakelijk Pinterest-account aan. No worries, als je al een privé-account hebt op Pinterest, is het gemakkelijk omgezet naar een zakelijk account via ‘Accountinstellingen’.

While you’re at it, op Pinterest kan je je website claimen. Doe dit ook! Op die manier koppelt Pinterest jouw account aan jouw website, rankt hij jouw pins beter én krijg je toegang tot statistieken over de pins die je vanaf je website publiceert.

Let op! Je kan enkel je website claimen via de desktop-versie van Pinterest. Doe dit via ‘Accountinstellingen’ > ‘Claimen’ > klik op de rode knop ‘claimen’ bij ‘Websites’.

 

Website Claimen op Pinterest

 

 

 

2. Meten is weten 

Ga op zoekwoordenonderzoek uit. Wist je al dat zoekwoorden het belangrijkste aspect zijn van Pinterest? Het is dus heel belangrijk dat je relevante en ‘populaire’ zoekwoorden toevoegt aan zowel je bio op Pinterest, als aan de titels en omschrijvingen van je borden en pins. ‘Pinners’ gaan je ook veel beter vinden.

Nu, hoe begin je aan dat onderzoek? En hoe weet je uberhaupt welke zoekwoorden relevant en ‘populair’ zijn? We nemen je stap voor stap mee. 😉

Stap 1: Je denkt na over welke woorden pinners mogelijks ingeven in de zoekbalk op Pinterest, als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Stap 2: Je typt een relevant woord waar je over hebt nagedacht in de zoekbalk op Pinterest. Klik op enter.

Stap 3: Je krijgt bovenaan allerlei andere suggesties van Pinterest, die ook te maken hebben met het zoekwoord waar jij juist op zocht. Dit zijn de termen waar pinners veel op zoeken. Gebruik deze termen dan ook bij jouw profiel, pin of borden.

We doen het je graag voor in onderstaande video!

 

3. Voorbereiding is key 🔑

Maak borden aan op Pinterest die relevant zijn voor jouw bedrijf. Start met de categorieën van jouw webshop of website. Dit is een goede basis om al meteen jouw pins op te slaan per bord. Zorg dat jouw bordnamen en bordomschrijvingen relevante en ‘populaire’ zoekwoorden bevatten. Je weet ondertussen wel hoe. 😉

 

 

4. Evergreen content is always a good idea 

Plaats ‘evergreen content’ op Pinterest. Evergreen content? Wat is dat? Dat is tijdloze content of tijdloze pins in dit geval. Wat bedoelen we met tijdloos? Zorg ervoor  dat je content deelt die zowel nu als over een half jaar én zelfs een jaar nog steeds relevant is. Want remember: Pinners kunnen via een bepaalde zoekterm op je pin terechtkomen, ook na een lange tijd na plaatsing.

Goh, evergeen content, wat is dat precies? We geven je enkele voorbeelden mee:

Tips, advies, do’s & don’ts

Stap-voor-stap tonen hoe je iets uitvoert

Cruciale checklists

Blogs

Infographic met feiten en cijfers

Types 'Evergreen content' op Pinterest

 

 

 

5. Make it pin-worthy ✨

Maak visueel aantrekkelijke pins en gebruik hiervoor kwalitatief hoogwaardige mooie afbeeldingen. Plaats ook zeker tekst op een pin om duidelijk te maken waar de pin over gaat.

Good to know: een mooie afbeelding of foto wordt vaker opgeslagen en zorgt voor een groter bereik in het Pinterest-publiek, maar een pin met tekst zorgt voor meer verkeer naar je website. Je kan dus perfect een combo doen!  

Met onze tips beloven wij jou dé kickstart op Pinterest. Now it’s up to you!

JUST.DO.IT!

 

 

Veel succes!

Volg ons voor meer tips & tricks over allerlei social media en tools via pinterest.com/evolvebelgium.

Wil je weten waarom jouw bedrijf aanwezig moet zijn op Pinterest?

We vertellen het je in “3 redenen waarom jouw bedrijf moet inzetten op Pinterest.”