Ik hoor je al denken: β€œWat bedoel je hier eigenlijk mee? Fruitplukken en klantenbinding?” En dat begrijp ik heel goed.

Ik ga het even anders formuleren: Waarom zou je tijd en energie investeren in het halen en plaatsen van een ladder om helemaal bovenaan in de boom een appel te plukken, als je op de tippen van je tenen onderaan de boom ook een appel kan plukken?

Zie jij de link al tussen fruit plukken en bestaande klanten? Ontdek het verder in deze blog!

Just keep it simple

Het is een menselijke neiging om altijd naar ingewikkelde antwoorden te zoeken, zelfs wanneer de oplossing eigenlijk simpel is. Daarom willen we je 1 gouden tip geven: keep it simple! 😌

Soms ligt het antwoord gewoon voor de hand en is het niet nodig om verder te zoeken. πŸ”

Β 

Laaghangend fruit en bestaande klanten

Maar hoe hangt het laaghangend fruit samen met bestaande klanten en klantenbinding? Wel, je bestaande klanten kennen jou en je bedrijf al. Ze weten wie je bent en wat je doet. Vaak zijn het juist deze bestaande klanten die zonder moeite jouw producten en/of diensten kopen.

En toch vergeten we deze (cruciale) groep vaak. 😯 Veel ondernemers besteden veel geld en aandacht aan het aantrekken van nieuwe klanten. Maar de bestaande klanten worden vaak uit het oog verloren. Een kort telefoongesprek of bezoekje aan bestaande klanten kan al voldoende zijn om de omzet te verhogen en te werken aan je klantenbinding. 

Stel dat je bijvoorbeeld een kledingzaak hebt en een nieuwe collectie uitbrengt. Communiceer dan als eerste met je bestaande klanten. Blijf deze groep de aandacht geven die ze verdienen. Pas daarna kun je stappen zetten om nieuwe klanten aan te trekken.

Dus laat die ladder maar staan en richt je op het plukken van het laaghangend fruit! πŸ˜‰

Β 

Wil je op een andere manier je verkoop boosten?Β Lees dan onze blog over upselling, cross selling en deep selling hier!Β