Het onderhouden van kwalitatieve klantrelaties is van groot belang voor het succes van jouw onderneming. Zoals we eerder hebben besproken in onze blog over ‘laaghangend fruit’, kan het soms efficiënter zijn om meer energie te steken in jouw bestaande klanten dan in het werven van nieuwe klanten. In deze blog delen we zes tips over hoe je jouw klantenrelaties kunt behouden en in contact kunt blijven. Want klanten die al vertrouwen hebben in jouw bedrijf, zullen sneller iets van je kopen. #ThankUsLater 😁

 

#1 Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een geweldige manier om zowel bestaande als potentiële klanten op de hoogte te houden van allerlei nieuwtjes. Dit kan gaan over recente acties, gebeurtenissen binnen je bedrijf, tips en tricks, en nog veel meer. 🤩

Het is belangrijk om vooraf goed na te denken over de behoeften van je doelgroep en hier goed op in te spelen. Een handige tool om nieuwsbrieven te versturen is Mailchimp. Weet je niet waar te beginnen? Bekijk onze 4 tips voor e-mailmarketing en je bent op weg naar succes! 🎉

Voorbeeld: stel dat je een bedrijf hebt dat gezonde snacks verkoopt. De behoefte van je klant is om gezond en lekker te eten. Je kan tips geven over hoe je gezonde snacks kan bereiden en welke voedingsstoffen belangrijk zijn voor een gezond dieet. Vervolgens kan je deze tips koppelen aan de producten die je verkoopt, zodat klanten geïnspireerd worden om je producten te kopen en gezond te blijven eten.

 

#2 CRM-systeem

Met een CRM-systeem kan je alle gegevens van je klanten en potentiële klanten op één digitale locatie verzamelen. Dit stelt bedrijven in staat om de relatie met hun belangrijkste klanten en prospects effectief te beheren. Door meer informatie over je klanten te verzamelen, kan je hen persoonlijker en gerichter benaderen en hen boodschappen op maat sturen die aansluiten bij hun specifieke behoeften.

Voorbeeld: Bram wordt volgende week 30 jaar en heeft in de zomer een pak bij jou gekocht. Je kan hem een persoonlijke mail sturen waarbij je hem feliciteert voor zijn verjaardag en hem een kortingsbon van 15% geeft op zijn volgende aankoop. Je nodigt hem uit om langs te komen in de winkel en met zijn voucher krijgt hij een unieke korting.

#3 Social Media

Op social media kan je zowel met bestaande als potentiële klanten in contact komen. Het is essentieel dat je de juiste tone-of-voice gebruikt om effectief te communiceren. De inhoud van je berichten moet op maat zijn van je doelgroep, anders verliezen volgers snel hun interesse. #StayEngaged

Voorbeeld: een personal trainer kan op social media inspirerende workoutvideo’s delen om zijn volgers te motiveren om te bewegen. Door regelmatig nieuwe content te posten, blijft hij top-of-mind bij zijn volgers en kan hij nieuwe klanten aantrekken. #FitGoals 💪

#4 Website

Je website is het visitekaartje van je bedrijf. Hierop moeten je huidige en toekomstige klanten alle nodige informatie kunnen vinden. Zorg ervoor dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn. Stel jezelf en je team voor en leg uit waarom jouw bedrijf uniek is.

#5 Google mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf, of Google My Business, is een gratis platform waarop je een bedrijfspagina kan aanmaken en beheren op Google. Het zorgt ervoor dat je gegevens getoond worden wanneer mensen zoeken naar jou of een gelijkaardig bedrijf op Google of Google Maps. Vul je informatie daarom zo volledig mogelijk in en houd het steeds up-to-date. Free data for the win! 🏆

#6 Face-to-face

Last but not least, naast alle online kanalen, mogen we het persoonlijke contact zeker niet vergeten. Een praatje maken met je klanten of hen een kleine attentie geven in de winkel kan zeker gewaardeerd worden. Verkoop je diensten? Dan kan je af en toe bij je klanten langsgaan of hen uitnodigen om samen te lunchen. #HappyClients 😁

Wil jij weten wat fruit plukken en bestaande klanten gemeen hebben?

Lees dan zeker onze blog!