In de wereld van marketing en communicatie is het van groot belang om snel en flexibel in te inspelen op veranderingen in de markt. Een organisatie moet immers continu blijven innoveren, transformeren en zich aanpassen. Dit voor zowel veranderende klantbehoeften en concurrentie. Om dit te kunnen realiseren is een flexibele schil in de marketing – en communicatieafdeling the way to go. 😄

 

Wat is een flexibele schil precies?  

Een flexibele schil bestaat uit een groep van externe professionals die op flexibele basis kunnen worden ingezet voor diverse taken. Zoals pieken in werkzaamheden opvangen, specifieke expertise aanbieden of om tijdelijke vacatures in te vullen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om specialisten op het gebied van social media, SEO, SEA, copywriting, event planning, contentplanning, content creatie, productlanceringen, … 

Het hebben van een flexibele schil binnen je huidige marcom team heeft drie grote voordelen. 🤩

1. Efficiëntie 

Externe professionals kunnen op flexibele basis worden ingezet om pieken in werkzaamheden op te vangen. Denk maar aan specifieke expertise aanbieden of om tijdelijke vacatures in te vullen. Dit biedt de organisatie meer flexibiliteit en efficiëntie, omdat er snel extra handen kunnen worden ingeschakeld. Dit zonder dat er langdurige wervingsprocedures hoeven plaats te vinden. Wat ervoor zorgt dat de organisatie sneller kan inspelen op veranderingen in de markt en dat er meer ruimte is voor innovatie en groei. 📈

2. Expertise 

Een ander voordeel van een flexibele schil is het inhuren van externe professionals. Deze bieden de mogelijkheid om te werken met specialisten. Die ontwikkelen zichzelf continu en blijven up-to-date  met de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Het inhuren van externe professionals zorgt ervoor dat de organisatie toegang heeft tot specifieke expertise en ervaring die zij zelf niet in huis heeft.

Door deze kennis in huis te halen, kan de marketing- en communicatieafdeling van de organisatie nog meer waarde bieden en haar doelen beter bereiken. Denk hierbij aan SEA, SEO, marketing automation, email marketing, social media marketing, … 📱

 

3. Kostenbesparing 

Naast meer flexibiliteit en toegang tot specialistische expertise, biedt een flexibele schil ook de mogelijkheid om kosten te besparen. Een organisatie hoeft immers niet altijd een fulltime medewerker in dienst te hebben voor bepaalde werkzaamheden. Door op flexibele basis externe professionals in te huren, kan er worden bespaard op vaste kosten zoals salarissen, werkplekken en trainingen. 💵

Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn voor organisaties die zich in een groeifase bevinden. Deze beschikken nog niet over de middelen om fulltime medewerkers aan te nemen maar zeker ook voor bedrijven met een marketing- en communicatiedienst waar er collega’s wegvallen of waar de werkdruk zeer hoog is. De organisatie betaalt enkel voor de daadwerkelijk geleverde diensten. Waardoor de kosten beter beheersbaar zijn en er meer ruimte is voor investeringen. 

DUS…  

In de steeds veranderende wereld van marketing en communicatie is het van cruciaal belang dat organisaties snel kunnen reageren op veranderingen en nieuwe kansen kunnen benutten. Het opzetten van een flexibele schil kan organisaties helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden en hun efficiëntie te vergroten. Het inhuren van externe specialisten kan een organisatie helpen om snel en effectief in te spelen op nieuwe trends en uitdagingen, terwijl ze tegelijkertijd kosten besparen en hun interne middelen vrijhouden voor kerntaken. Door de voordelen van een flexibele schil te benutten, kunnen organisaties hun marketing- en communicatiedoelstellingen beter bereiken en zich aanpassen aan de altijd veranderende markt. 

 

Heb je behoefte om je flexibele schil aan te leggen of te vergroten?

Neem contact op met onze Business Stylist Loriana Allegrezza.

 

Deze bedrijven werken vandaag met een flexibele schil: